2. května 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Jednou z nejpozoruhodnějších premiér letošního ročníku ženevského autosalonu je supersportovní vůz s názvem LaFerrari. Jedná se o nástupce Ferrari Enzo s designem od vlastního firemního studia, který je poháněn dvanáctiválcovým agregátem ve spolupráci s elektromotorem o výkonu 163 koňských sil.

Výrazný design patří mezi typické aspekty, jimiž se vyznačují italské supersportovní automobily, přičemž nezřídka jde o díla slovutné společnosti Pininifarina. V případě LaFerrari je však tvarosloví dramaticky vyhlížející karoserie navrženo studiem Centro Stile. Již na první pohled je exteriér velmi členitý – jeho povrch zaujme nespočtem různě velkých ploch, které se vzájemně prolínají. Na karoserii však nedochází k ostrým zlomům, známých například z karoserií konkurenčních Lamborghini – zajímavostí designu LaFerrari jsou poměrně jemné přechody mezi jednotlivými díly, které opticky kultivují nesmírně dynamický výraz automobilu o délce 4 702 milimetrů, šířce 1 992 milimetrů a výšce 1 116 milimetrů.

V profilu zaujme uskupení prvků, které vyniká specifickým vrstvením povrchu karbonové karoserie. Tvar dveří je výrazně ovlivněn nasávačem, díky němuž vynikají prahy a horní část pontonu. Mezi těmito dvěma částmi se pak nachází výrazná prohlubeň, jejíž tvarovou radikálnost vyvažují jemné křivky nad zadními blatníky. Právě tento rys umocňuje šlachovitost hmoty karoserie s černou střechou.

Záď představuje patrně nejoriginálnější část vozu. Je tvořena originální kombinací horizontálních a vertikálních dílů, což vytváří pozoruhodnou kompozici, jejíž rámec doplňují spíše klasické prvky v podobě kruhových svítilen či dvou dvojic koncovek výfukové soustavy. Jistý příklon k motivu křivky, jenž patří mezi tvarová specifika tohoto vozu, vidíme v bočních stranách zádě.

LaFerrari není jen osobitým nástupcem modelu Enzo. Lze jej vnímat také jako jakousi manifestaci pokrokového myšlení v oblasti pohonu pro supersportovní vozidlo. Stroj je totiž poháněn hybridním systémem, jehož zážehové pohonné jednotce o objemu 6 262 l a výkonu 588 kW (800 koňských sil) asistuje elektrický motor o výkonu 120 kW (163 koní). Celkem bude vyrobeno 499 kusů.

DesignVid.cz nabízí video Supersportovních vozů LaFerrari vyrobí jen 499 kusů

Čtěte všechny články na téma Ferrari

Foto a zdroj: Ferrari