19. července 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu proběhla světová premiéra nového vozu Škoda Octavia RS. Jedná se o třetí generaci sportovního modelu, který je emocionálním zpestřením osvědčené modelové řady českého výrobce. Prodej vozu byl zahájen 12. července při příležitosti startu jubilejního 40. ročníku Rally Bohemia.

Design nové Octavie je zaměřen na ostré prvky a čisté plochy, což je typické také pro sportovní variantu RS, jejímž prostřednictvím byl tvarový základ automobilu modifikován. Příď upoutá pozornost sportovním nárazníkem s prolisy, vytvořenými prokladem několika malých ploch, jež citlivě zasahují do hmoty. Masku chladiče s vertikálním žebrováním doplňuje plaketa z logem RS. Patřičným oživením vzhledu jsou otvory v nárazníku, pracující s motivem včelí plástve.

Vzhled profilu je do jisté míry ovlivněn snížením podvozku – v případě liftbacku o 12 milimetrů, u kombi o jeden milimetr více. Vozidlo je oproti běžné Octavii delší (liftback o 88 milimetrů, kombi o 86 milimetrů) a širší o 45 milimetrů. Rozvor narostl o 102 milimetrů. S boční částí vozu souvisí také motivy litých kol, které zahrnují čtyři nové vzory ve velikostech 17, 18 a 19 palců.

Kabiny sportovních vozidel bývají navrženy v černé barvě a Octavia RS není výjimkou. Mezi novinkami zaujme decentní osvětlení páček, což zduchovňuje kabinu vyvážených tvarů, na nichž má lví podíl přístrojová deska s tříramenným volantem a prahové lišty, které jsou spolu s kryty pedálů zpracovány z oceli. Také zde najdeme logo RS, konkrétně na hlavici řadící páky, volantu, prahových lištách, sedačkách a koberečcích.

Nabídka pohonných jednotek čítá dva agregáty. Jedním z nich je dvoulitrový zážehový motor, produkující výkon 162 kW (220 koňských sil), druhým je dieselový agregát o témže objemu a výkonu 135 kW (184 k).

Vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,8 vteřin a dosahuje maximální rychlosti 248 km/h. Zmiňme také zadní novou víceprvkovou nápravu (přední náprava využívá systém McPherson) a elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS. Bezpečnostní výbava zahrnuje systémy Front Assistant (s funkcí nouzové brzdy), Lane Assistant (pro jízdu v pruzích), multikolizní brzdu (jež disponuje automatickým zásahem v případě nehody), Crew Protect Assistant (který zajišťuje vůz v situacích, při nichž hrozí nehoda) a Driver Activity Assistant, jenž rozpozná únavu řidiče.

Čtěte všechny články na téma Škoda Auto

Čtěte samostatný článek Škoda Octavia dostala nový design třetí generace
Čtěte samostatný článek Škoda dala nový design i modelu Octavia Combi

Foto a zdroj: Škoda Auto