12. října 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Moderní design, kvalitní aerodynamika či dálkové ovládání centrálního zamykání – těmito prvky se dnes vyznačuje velké množství vozidel. V historii však nešlo o samozřejmost, což se rozhodl napravit francouzský Renault – a sice prostřednictvím kupé Fuego, jehož verze Turbo byla uvedena před třiceti lety na autosalonu ve Frankfurtu.

Moderní tvary karoserie kupé, vyznačující se hranami a ostrými zlomy, jsou dílem Roberta Oprona, autora Citroënů CX či SM. Autor zde uplatnil klínovitou siluetu zvýrazněnou černým vroubkovaným doplňkem, který zvýrazňuje hlavní linku profilu a koresponduje s maskou chladiče. Extravagantní exteriér doplňují zapuštěné kliky dveří, futuristický design ráfků a plynulé napojení nárazníků na světlomety, což umocňuje tvarovou harmonii a nekomplikovanost. Vůz je také velmi aerodynamický, což dokládá součinitel odporu vzduchu v rozpětí mezi 0,32 a 0,35.

Dynamiku modelu Fuego umocnil turbomotor o výkonu 132 koňských sil, díky němuž středně velké kupé akcelerovalo z 0 na 100 kilometrů v hodině do deseti vteřin. Varianta Turbo přispěla designu běžného Fuega drobnými a svých charakterem spíše dekorativními prvky, například hliníkovými koly s motivem voštiny.

Při navrhování vozu Fuego uplatnil Robert Opron důsledně moderní tvarosloví s akcentem na horizontální linky profilu. Kupé však není jedinou autorovou realizací pro Renault – připomeňme například masověji produkované modely 9, 11 a sedan 25.

Čtěte další články na téma Renault

Foto a zdroj: Renault