28. února 2014 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilka Škoda prezentovala studii VisionC, pětidveřové kupé zářivě zelené barvy s motorem, který je konstruován pro spalování benzinu i zemního plynu. Středně velký vůz s dynamickou siluetou rozvíjí moderní tvarosloví české značky, jež obohacuje o zcela nové prvky.

V roce 2011 byl na autosalonu v Ženevě představen model VisionD – průkopník nového designového jazyka, který byl rozvinut studií MissionL a následně použit v praxi, kde je podepsán pod tvary vozidel Rapid či Octavia. Mezi charakteristické znaky tohoto stylu patří nově navržená maska se zalomenými dolními rohy a vykrojeným prostorem pro logo výrobce, dále prokládání ploch nebo také ostré prolisy, jež dodávají čistým plochám karoserie na dynamičnosti a vizuální energii.

Nejnovější koncept s názvem VisionC rozvíjí všechny výše zmíněné vlastnosti designu. Je opatřen maskou se svislými lamelami a rámečkem, do něhož citlivě zasahují výběžky světlometů. Pod nimi se nachází originální prohlubeň, která je způsobena zásahem do hmoty nárazníku – s podobným postupem se můžeme setkat na zádi modelu, kde dominuje ostré zkosení víka zavazadlového prostoru. Výrazným rysem jsou rovněž subtilní koncová světla, která jsou vsazena do trojúhelníkové plochy. Nutno však poukázat na zcela nový prvek, jímž jsou oblé křivky v ploše kapoty, které ohraničují její vyvýšený střed.

Vůz se připojuje do kategorie, pro níž se vžilo označení čtyřdveřové kupé. Propojení reprezentativních rozměrů a sportovních prvků kupé je obzvláště patrné při pohledu na siluetu modelu, jež pramení v elegantní přídi, pokračuje přes postupně splývající linii střechy a ústí do zádě s ostrým zkosením zadního čela. Plynulost siluety oživuje radikální prolis, všeobecně známý pod termínem bone line. Vzhledem ke karosářskému druhu nepřekvapí delší zadní převis a důraz na propojení sportovnosti a klasické elegance.

„Škoda VisionC je předzvěstí další evoluce designu značky Škoda. Podtrhuje vzestup automobilky. Vůz je důkazem vynikající designérské a vývojářské kompetence a podtrhuje dynamiku a vysokou hodnotu značky s bohatou tradicí,“ říká Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Pohon konceptu zajišťuje agregát o objemu 1,4 litru s technologií TSI, produkující výkon 81 kW, který je schopen spalovat zemní plyn a benzin. V případě čistě plynového pohonu spotřebuje vůz 3,4 kilogramů zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 91 gramů na kilometr. Automobil tak splňuje požadavek předpisu EU2020.

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto