18. července 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Dne 30. června bylo znovuotevřeno muzeum automobilky Alfa Romeo, sídlící v italském městě Arese. Expozice, jež byla v roce 2011 z důvodu rekonstrukce zavřena, prezentuje šedesát devět vozidel, která jsou roztříděna do tří samostatných částí. Každá z nich je zaměřena na jednu oblast tvořivosti italské značky.

První z expozic představuje milníky značky. Dominuje zde model 24 HP, historicky první vozidlo této italské automobilky. Vůz o hmotnosti 920 kilogramů byl postaven na podvozku s rozvorem o délce 2 920 milimetrů a svým celkovým pojetím představuje esenci dobové karosářské praxe – je osazen samostatnými blatníky s prahovými stupačkami a stojí na loukoťových kolech.

Ve výstavním prostoru jej doplňují modely 15 HP Corsa, 8C 2300 Corso „Mille Miglia“, RL Super Sport, 6C 1750 Gran Sport Paris, 6C 2500 Sport „Freccia d´Oro“, 6C 2300 B Corto a další, přičemž nechybějí ani legendární sedany (1900, Giulia či Alfetta). Nové milénium zde zastupuje supersportovní vůz 8C Competizione.

Druhá část je věnována automobilovému designu, přesněji jeho vizuálnímu aspektu. Návštěvníci zde mohou spatřit vozy, které patří mezi špičkové projevy karosářství, a to jak sériového, tak koncepčního. Patrně nejpozoruhodnější kreací této části expozice je futuristický projekt 40/60 HP Aerodinamica z roku 1914, spočívající v napojení hliníkové kapkovité karoserie na dobový podvozek s rozvorem o délce 3 200 milimetrů.

Mezi koncepční návrhy dále patří zelené kupé Carabo z roku 1968, jehož nízkou karoserii s asymetrickým vykrojením podběhů zadních kol ztvárnil Marcello Gandini, či o rok mladší vize Iguana. Obsáhlý prostor, jejž tvoří dvacet tři výstavních exponátů, skýtá populární roadster 1600 Spider („Duetto“), dále pak několik pojetí automobilu Giulia (TZ, TI Super, Sprint Speciale Prototype, Sprint GTA a Sprint GT) či řadu analogií k Alfě Romeo Giulietta – kromě modelu Sprint zde najdeme modely Spider Prototipo, TI, SZ „Coda Tronca“ a Sprint Speciale.

Třetí část expozice je zaměřena na motoristický sport, jenž Alfu Romeo provází takřka po celou dobu její existence. Návštěvníci si mohou prohlédnout historické vozy RL Targa Florio, Tipo 33/3, či například závodní monopost Tipo 179F, poháněný dvanáctiválcovým motorem o objemu 2 991 kubických centimetrů, produkujícím výkon přesahující 525 koňských sil.

S myšlenkou specializovaného muzea italské značky přišel Orazio Satta Puliga, přičemž k realizaci depozitáře došlo dne 18. prosince 1976 v italském městě Arese. Zrekonstruované muzeum je přístupné denně (kromě úterý) od 10 do 18 hodin, přičemž ve čtvrtek je otvírací doba posunuta až do 22 hodin. Součástí výstavních prostor je expozice s názvem Chrám vítězství, jež představuje největší úspěchy značky v oblasti motoristického sportu.

Čtěte další články na téma muzeumAlfa Romeo

Foto a zdroj: Muzeum Alfa Romeo