2. srpna 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Ve dnech 18. a 19. července se ve městě Bergisch Gladbach u Kolína nad Rýnem konalo setkání veteránů Schloss Bensberg Classics. Tuzemská automobilka Škoda si pro tuto akci připravila prezentaci devíti historických vozidel, mezi nimiž dominoval proudnicový prototyp 935 Dynamic, uvedený roku 1935 a postavený dle dobových badatelských poznatků v oblasti karosářské aerodynamiky.

Vystavení novátorského modelu 935 Dynamic proběhlo přesně osmdesát let po světové premiéře, jež se odehrála v prostorách pražského autosalonu. Koncepční exemplář, který je jediný svého druhu, prošel důkladnou renovací, díky níž je zcela věrný původnímu originálu, a to včetně dobového barevného odstínu laku karoserie. Avantgardní projekt, patřící mezi výjimečné počiny československého karosářského novátorství, byl vystaven spolu s veterány typových řad Voiturette A (1905), Typ S (1911), 110 (1925), 645 (1930), Rapid Cabrio de Luxe (1937), Superb OHV (1939), Felicia (1961) a 1100 MBX (1969). Nutno připomenout, že první tři automobily nesou značku Laurin & Klement.

Design vozu sestává z proudnicového celku s kapkovitým tvarem, který se vyznačuje měkce klenutou přídí, částečně skrytými zadními koly a především dynamicky stočenou zádí osazenou aerodynamickou ploutví, dvěma malými okny a mohutnou kapotou. Pod ní se ukrývá kapalinou chlazený plochý čtyřválec typu boxer o objemu 1 995 centimetrů krychlových s výkonem 40 kW (55 k). Agregát, vybavený dvěma karburátory Zenith, je umístěn před zadní nápravou, na níž je přenášen točivý moment skrze čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal. Konstrukční specifikum představuje využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže, jejíž objem činí 40 litrů.

Zvolené řešení pohonu si vyžádalo užití větracích mřížek v bočních partiích vozu, jimž sekunduje zaoblená čelní maska s pečlivým vertikálním prokladem a štíhlým chromovaným rámováním. Karoserie o délce 4,86 metru, šířce 1,68 metru a výšce 1,54 metru je postavena na podvozku o délce rozvoru 3,2 metru a spočívá ve smíšené konstrukci, jíž tvoří hliník a ocel. Rozchod předních kol měří 1,25 metru a zadních 1,30 metru. Vzhledem ke konstrukčnímu pojetí vozu je první karosářský prostor určen pro zavazadla a rezervní kolo.

Zajímavostí je rovněž osud, který tento automobil čekal bezprostředně po premiéře. Ihned po pražském veletrhu roku 1935 bylo vozidlo předáno vývojářům za účelem dalšího výzkumu, načež o čtyři roky později jej automobilka prodala do soukromých rukou. V roce 1968 jej však odkoupila zpět a zařadila mezi prvních deset exponátů tehdy vznikajícího Škoda Muzea. V roce 2012 byla započata komplexní renovace automobilu.

Schloss Bensberg Classics je exkluzivní přehlídkou historických automobilů. Hlavními body programu jsou Rallye Historique a FIVA-A Concours d’Elégance, které se účastní tvarově nejzdařilejší a nejvzácnější historické vozy světa. Akce Schloss Bensberg Classics je součástí série s názvem Louis Vuitton Classic Concours Award a jako taková se pohybuje na téže úrovni jako soutěže Pebble Beach v Kalifornii nebo italská Villa d’Este. V rámci akce se automobilka Škoda účastnila také výše uvedeného závodu Rallye Historique, na jehož start nastoupila se šestiválcovým vozem 645, kultovním kabrioletem Felicia a unikátním dvoudveřovým modelem 1100 MBX.

Čtěte další články na téma Škoda Autoretro

Foto a zdroj: Škoda Auto