24. srpna 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Mnichovský výrobce BMW připravil pro letošní ročník akce Concours d’Elegance v Pebble Beach unikátní okruhový speciál BMW 3.0 CSL Hommage R. Automobil je manifestací oslav 40 let BMW v Severní Americe a významného závodního úspěchu stroje 3.0 CSL, jenž se odehrál v roce 1975.

Rok 1975 je v historii BMW zapsán jako období založení první mimoevropské prodejní společnosti (Severní Amerika) a také jako rok, kdy měla sportovní divize BMW Motorsport premiéru na trati americké závodní série IMSA. Stalo se tak prostřednictvím speciálního vozu BMW 3.0 CSL. Avšak další sportovní úspěchy značky na sebe nenechaly dlouho čekat – jen o několik týdnů od zmíněného počinu získal mnichovský výrobce historicky první triumf na 12hodinovém závodu v Sebringu. Poté následovala další prvenství, například na závodní trati Laguna Seca, jež se nachází pouhých 15 mil od Pebble Beach, místa výstavní premiéry speciálu 3.0 CSL Hommage R.

Uspořádání kabiny se odvíjí od pozice řidiče. Vše je tedy podřízeno ergonomii, a to včetně tvaru a koncepčního řešení přístrojové desky, či například volantu, který je nahrazen dvouramenným ovladačem. Řidič je oděn do speciálního obleku, jehož světelné prvky informují o zdravotním stavu pilota. Sedí přitom (upnut do šestibodových bezpečnostních pásů) v sedadle zhotoveném z uhlíkových vláken a tvarovaném tak, aby bezchybně kopírovalo tvar jeho těla. Funkci ukazatele přístrojů přebírá helma, v jejímž hledí je zobrazena rychlost vozu, zařazený převodový stupeň a otáčky motoru. Toto řešení umožňuje řidiči plnou koncentraci při řízení, bez nutnosti sledování údajů na ukazatelích přístrojů, jak je tomu u klasických displejů.

Závodní klec, jež byla zhotovena z uhlíkových vláken, je integrována do struktury střechy a postranních částí vozu. Zvláštností je však užití dřevěného dílu pro zhotovení přístrojové desky. V porovnání s veškerou soudobou produkcí se takto pojatý návrh vrací ke kořenům palubních desek, kdy je tvořil prostý příčný nosník. Výsledný návrh odkazuje na desku původního bavorského vozu 3.0 CSL, jehož závodní verze měla též výrazné dřevěné obložení kabiny.

Samotný design vně i uvnitř vychází z mechanické a provozní funkčnosti, z níž jsou odvozeny všechny jeho aspekty. Užitý barevný odstín (Brilliant White s metalickým efektem), jakož i grafické doplňky, jimž dominuje závodní dvojčíslí 25, odkazují na BMW 3.0 CSL z roku 1975. Tomu odpovídá vertikální poloha masky chladiče (takzvaných ledvin), negativní zkosení předního čela, široké podběhy kol a mohutné zadní křídlo. Vnější vzhled je dotvořen 21palcovými koly matně zlaté barvy s černými vložkami.

Čtěte další články na téma BMWsport

Foto a zdroj: BMW