1. září 2015 –– technika –– Jakub Sochor

V expozici podzimní automobilové výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem bude uskutečněna výstavní premiéra vozu Smart Fortwo Cabrio, otevřené verze městského automobilu Fortwo. Vzhled nového modelu vychází z osobitého přístupu, jenž byl označen jako FUNkcionální – syntetizuje tedy praktický aspekt karoserie s emocionální složkou designu.

Automobil, který je již třetím generačním vydáním městského vozu Fortwo, spočívá v karoserii o délce 2,69 metru, šířce 1,66 metru a výšce 1,55 metru, jejíž torzní tuhost byla oproti předchozí generace zvýšena o 15 procent. Kromě faktorů, které vedly k nárůstu pasivní bezpečnosti (jde především o hojné využití ultra-vysokopevnostní oceli), nutno poukázat na zesílení dílčích partií – jelikož jde o otevřenou karoserii, došlo k vyztužení sloupků A, dále k užití ocelového křížového dílu ve spodní části vozu a zabudování dvou torzních přepážek pod vozidlem vpředu i vzadu.

Základem karoserie je rám zvaný Tridion, který je patrný již na první pohled, neboť oproti bočním vnějším panelů a přídi se vyznačuje odlišným lakem. Z uzavřeného Smartu Fortwo přebírá varianta Cabrio rovněž masku chladiče s voštinovým výpletem a strmý spád předního čela. Výše uvedený rám Tridion, přesněji jeho vizuální uspořádání, byl oproti standardnímu modelu Fortwo jen lehce pozměněn, což se podepsalo na zúžení sloupku B.

Nedílnou součástí estetické stránky vozu je však stahovatelná střecha, která je nabízena ve třech barevných provedeních – červeném, černém a modrém s efektem džínoviny, jež nese název blue denim. Obložení stropu je ve všech zvolených verzích šedé, přičemž barva střešních panelů (jež lze vyjmout a uložit do zavazadlového prostoru) je shodná s lakem rámu Tridion. Střecha je zhotovena z látky o celkovém rozměru 1,8 metrů čtverečních. Její vnější plášť je zhotoven ze světlostálé polyakrylové tkaniny, zatímco vnitřní pole střechy tvoří polyester s bavlnovou směsí. Obě vrstvy jsou spojeny pryžovou vrstvou. Celková tloušťka střechy činí 20 milimetrů.

Střechu lze složit (i dálkově, prostřednictvím klíče) za 12 vteřin, a to i při dosažení maximální rychlosti vozu. Atmosféru v interiéru dotváří již zmíněné vyjímatelné střešní panely, které lze uložit do vnitřní stěny víka zavazadlového prostoru. Tato odkládací schránka pojme i další předměty, jako například fluorescenční bundu, lékárničku či výstražný trojúhelník.

Smart Fortwo Cabrio lze objednávat od poloviny letošního listopadu, k dispozici ale bude až během února příštího roku. Nabídka motorů čítá jednu ze dvou pohonných jednotek, jež představují tříválcové agregáty, které lze kombinovat s pětistupňovou manuální nebo plně automatickou dvojspojkovou převodovkou. Základní motor, jenž produkuje 52 kW a točivý moment 91 Nm, umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 14,9 vteřiny a maximální rychlost 151 km/h. Výkonnější pohonná jednotka nabízí 66 kW výkonu a 135 Nm točivého momentu, což postačuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 vteřiny a dosažení nejvyšší rychlosti 155 km/h.

Místo výstavní premiéry, zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem, je více než symbolické, neboť na tomtéž místě představila automobilka Smart v roce 1999 sérii pozoruhodných koncepčních vozidel. Od té doby vzniklo několik obzvlášť zajímavých modelů, které zaujaly osobitým karosářským řešením, v němž spočívá výsledný nezaměnitelný design. Jedná se o aerodynamickou kreaci Tridion4 (2001), maskulinně vyhlížející vizi Crosstown (2005) či atypický model Forvision (2011), jehož boční vnější panely (pojaté jako plocha členěná drobnými geometrickými elementy) působí vysoce skulpturálním dojmem.

Čtěte další články na téma autoSmart

Foto a zdroj: Smart