29. ledna 2016 –– technika –– Jakub Sochor

Výrobce Rinspeed představil svou novou studii s označením Σtos, která byla postavena na tvarovém a technologickém základu mnichovského supersportovního vozidla BMW i8. Koncepční kreace, jejíž pohon spočívá v kombinaci spalovacího a elektrického motoru, byla uvedena při příležitosti akce CES 2016.

Dvoubarevný automobil Σtos, jenž umně maskuje tvarový základ spočívající v hybridním voze BMW i8, měří 4 761 milimetrů na délku, 1 969 milimetrů na šířku a 1 297 milimetrů na výšku. Exteriérové díly byly zhotoveny z kompozitních materiálů a zatímco zejména boční partie užívají podobné tvarové schéma jako BMW i8 (jde zejména o modelaci pontonu, negativní sklon zadního bočního okna či celkovou siluetu), záď je opatřena přistávací plochou pro dron. Tvoří ji 12 000 diod, jež zobrazují rozličné informace a grafické obrazy.

Tvary interiéru představují unikátní syntézu středové konzole, která svou spirálovitou formou nezapře mnichovský původ, a přístrojové desky, jejíž obě poloviny jsou zcela symetrické. Vzhledem k tomu, že součástí provozní výbavy vozu je systém samočinného řízení, vyznačuje se kabina konceptu volantem, jejž lze vměstnat do přístrojové desky. Samotný volant spočívá v atypickém pojetí sestávajícího z tvarově flexibilního věnce a osmiúhelníkového středu, opatřeného tlačítky.

Nosná konstrukce desky byla zhotovena firmou Rehau. V souvislosti s interiérem nutno poukázat rovněž na užití dvou displejů s úhlopříčkou 21,5 palce, jež svým umístěním zastřešují přístrojovou desku. Nadto je automobil vybaven osmi venkovními HD kamerami, které zajišťují panoramatický výhled okolo vozidla o rozsahu 180 stupňů.

Studie Σtos byla postavena na podvozku s rozvorem o délce 2 800 milimetrů. Pohonné ústrojí se skládá z tříválcového agregátu o objemu 1,5 litru, jejž doplňuje elektromotor o výkonu 96 kW. Souhrnný výkon automobilu činí 266 kW, díky čemuž vůz akceleruje z 0 na 100 kilometrů v hodině za 4,4 vteřiny a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 kilometrů v hodině. Koncept stojí na 20palcových kolech (245/45-20 vpředu a 275/40 R 20 vzadu).

Nejnovější počin firmy Rinspeed není prvním automobilem postaveným na bázi elektrického modelu bavorské provenience. V expozici loňského ročníku automobilové výstavy v Ženevě byl totiž uveden městský vůz Budii, autonomní malý hatchback se zvýšenou stavbou karoserie, jenž byl zkomponován na základě elektrického vozu BMW i3. Švýcarský automobilový výrobce a úpravce však v minulosti zhotovil nemalé množství unikátních vozidel, mezi nimiž figurují jednak úpravy konvenčních vozidel, jednak svébytné kreace se značným karosářským přesahem.

V roce 1996 byl na autosalonu v Ženevě představen model Yello Talbo, kombinující retrospektivní a futuristické prvky, přičemž jeho celkový design byl založen na voze Talbot-Lago 150 SS z roku 1938. O tři roky později proběhla na tomtéž místě prezentace X-Trem M.U.V. (Multi Utility Vehicle), vyznačující se univerzální dvoumístnou karoserií s bizarním tvaroslovím. Pozoruhodným projektem byl rovněž obojživelný model sQuba, umožňující cestování pod vodní hladinou.

Čtěte další články na téma autoRinspeed

Foto a zdroj: Rinspeed