1. února 2016 –– technika –– Jakub Sochor

Sportovní verze hatchbacku Volkswagen Golf s kultovním přídomkem GTI slaví čtyřicáté narozeniny. Pro tuto významnou příležitost byl zhotoven Golf GTI Clubsport, který nejenže představuje symbolické završení dosavadní čtyřicetileté praxe sportovních vozů Golf, ale se svými 265 koňmi výkonu je též nejvýkonnějším modelem této řady v dějinách.

Historicky první model, jehož jméno bylo doplněno zkratkou GTI (grand tourismo injection), byl uveden roku 1976 v prostorách automobilové výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem. Šlo o vozidlo, které bylo opatřeno červeným rámováním masky chladiče – šlo o prvek, který se během následujících generací vozidla stal charakteristickým rysem této řady (byť byl aplikován v modifikovaných podobách).

V době, kdy bylo produkováno třetí generační vydání hatchbacku Golf (v letech 1991 až 1999), slavila verze GTI dvacáté jubileum, a sice formou limitované edice vozu (1996) vybaveného sportovními sedadly Recaro, 16palcovými litými koly, ocelovými koncovkami výfukové soustavy a četnými stylovými doplňky.

Prozatímní vrchol evolučního vývoje automobilu Golf GTI představuje jeho verze Clubsport, jejíž standardní výbava čítá 18palcová litá kola Belvedere, která ukrývají červené brzdové třmeny. S nimi koresponduje sportovní podvozek, jehož světlá výška byla snížena o 15 milimetrů. Výbava dále zahrnuje bi-xenonové světlomety s diodami pro denní svícení, či například tmavě tónovaná skla bočních oken vzadu a zadního okna, která umožňují 65 procent absorpce světla.

Provedení Golf GTI Clubsport se od běžné verze GTI vizuálně odlišuje novým předním nárazníkem, sportovními bočními prahy, zadním difuzorem, vícedílným střešním spoilerem a již zmíněnými litými koly, přičemž soubor nových aerodynamických prvků na karoserii zvyšuje přítlak na úroveň závodních vozů. Z tvarového hlediska nutno poukázat rovněž na černě lakovaná vnější zpětná zrcátka, v interiéru pak na multifunkční sportovní volant s červeným prošíváním a logem GTI, prahové lišty z ušlechtilé oceli (s červeným nápisem GTI) a černé čalounění stropu.

Vozidlo je poháněno motorem 2.0 TSI, který je opatřen přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem v kombinaci s manuální nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jeho nejvyšší výkon, jenž činí 195 kW (265 k), může být exkluzivně u jubilejního modelu krátkodobě zvýšen aktivováním funkce boost (sešlápnutím pedálu plynu až na podlahu) na 213 kW (290 k), přičemž maximum točivého momentu se zvýší z 350 na 380 N.m.

Čtěte další články na téma Volkswagen

Foto a zdroj: Volkswagen