4. května 2020 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se rozhodla u svého výročí 125 let připomenout své nepříliš známé či jedinenčné modely. Jedním z nich je i čtyřmístná Škoda Buggy typ 736, která vznikla v 70. letech. Vyrobeno však bylo jen pět kusů. Jeden z nich najdete ve Škoda Muzeu.

„​Projekt Škoda Buggy typ 736 odstartoval v roce 1973, nejintenzivnější práce spadají do období 1974 – 1975 a jízdní zkoušky byly zakončeny v létě 1976. Rozvor výchozího sedanu ŠKODA 110 L byl zkrácen na 2000 mm, podvozkovou plošinu konstruktéři vyztužili dvěma podélníky, trubkovým rámem čelního skla a vyšším obloukem nad hlavami řidiče se spolujezdcem. Otevřenou kovovou karoserii prototypu s dispozicí 2+2 navrhl designér Josef Čech a s vysokým podílem ruční práce ji vyrobili učni firemního odborného učiliště. Lakování a kompletaci prvního vozu Škoda Buggy typ 736 provedlo vývojové oddělení automobilky, další čtyři kusy vznikaly opět pod rukama učňů v mladoboleslavském SOU, poslední v říjnu 1975,“ uvádí zástupci automobilky.

„​Škoda Buggy typ 736 absolvovala náročné jízdní zkoušky v rozsahu téměř 30 000 km, hodnocení bylo ve většině bodů pozitivní. Ani to ale nestačilo pro prosazení tohoto přece jen okrajového vozu do sériové výroby, ačkoli zejména ze strany vývojového oddělení byla snaha nabídnout i alternativní řešení, které by produkci zjednodušilo a zlevnilo. Sem patří zejména úvahy o použití laminátové karoserie a záměr nabídnout takový vůz složkám policie a pohraniční stráže. Tomu nicméně stála v cestě i tehdy platná legislativa. Jeden z prototypů mladoboleslavské buggy po skončení projektu sloužil na letišti Praha-Ruzyně jako Follow me car, exemplář ze sbírek ŠKODA Muzea prošel v roce 2017 pečlivou renovací. Tu provedli v rámci odborného výcviku studenti firemního učiliště, jejichž předchůdci se v 70. letech na výrobě nevšedního vozu podílel,“ dodávají.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýročí

Foto a zdroj: Škoda Auto