16. června 2020 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilka Citroën zveřejnila podobu nového generačního vydání vozu C4. Design modelu je unikátní syntézou kompaktních proporcí a tvarových rysů, jimiž vozidlo opouští rámec konvenčních hatchbacků nižší střední třídy a inklinuje k oblíbené kategorii SUV.

Na první pohled je Citroën C4 tvarovou kreací, jež reformuje kompaktní dvouprostorovou karoserii a experimentuje s prvky, které jsou známy z rozměrnějších automobilů se zvýšenou světlou výškou. Atypické je především rozvržení proporcí, které dynamicky střídá konkávní a konvexní plochy. Reformou prochází rovněž vrstvení čelních světlometů, jejichž třídílné schéma sice pramení již v roce 2013 (kdy jej uvádí koncepční kreace Technospace), u modelu C4 však nabývá dramatičtějšího výrazu, neboť horní diodová linka jen decentně dotváří mohutný reflektor ve střední části.

Schéma, členící osvětlení karoserie na subtilní světelný pásek a hlavní pole, je zopakováno na zadní části exteriéru, kde především z 3/4 zadopohledu poutá pozornost takřka kubizující rozčlenění svítilen. Vnější vzhled nadto doplňují odkazy na koncepční řešení, která předjímaly výstavní studie – jde zejména o diagonální vrstvení mřížky, anticipované loňskou vizí Ami One Concept, uplatněny byly též prvky známé ze sériových Citroenů posledních let, jako jsou stylizované rámečky či zesílené lemy prahů.

Citroen C4 je návratem k avantgardnímu tvarosloví, vyjádřenému především atomizací světlometů a experimentálním prolínáním karosářských druhů, v jejichž spektru figuruje kompaktní hatchback, SUV (dojmem vyšší světlosti vlivem zesílených prahových lemů) a kupé (energickým průběhem střešní linie, ostře zakončeným vestavěným spoilerem). A zatímco soudobé trendy směřují spíše ke zjednodušování forem, C4 – podobně jako například DS3 Crossback – představují sofistikovaný tvarový návrh, jehož jednotlivé prvky (například koncová světla) až překvapují složitou vrstevnatostí.

Čtěte další články na téma Citröen

Foto: Citröen