21.01.2021 –– technika –– Jakub Sochor

Kategorie vozidel, která jsou navržena s explicitními odkazy na kultovní automobily, bude v nejbližších letech rozšířena o subkompaktní elektrický Renault, který je přímou reflexí klasického hatchbacku R5. Designérům se prostřednictvím této vize podařilo skloubit historickou reminiscenci s technologickým modernismem, jímž se myslí především diodové osvětlení karoserie a plně elektrický pohon.

Retrospektivní design náleží nejosobitějším tvůrčím projevům, což je dáno hned několika důvody. Především jde o designérovu odpovědnost vůči původnímu vozidlu, které bylo zvoleno za tvůrčí vzor – nový návrh by jej neměl karikovat, ani násilně přetvářet jeho stylové markanty. Za příkladnou ukázku takto zodpovědného retro designu můžeme označit například Fiat 500, který i přes velmi věrné citace klasických prvků (především nárazníků, které jsou zachyceny prostřednictvím subtilních chromových lišt) spočívá v moderním dispozičním řešení – spojuje romantickou retrospektivu při zachování soudobých funkčně-užitných řešení. Obdobný postup byl zvolen při navrhování Volkswagenu Beetle, v jehož případě tvůrci prokázali možnost generačního vývoje karosářské retrospektivy – zatímco jeho první generace (s označením New Beetle) spočívala v redukci tvarů na elementární geometrické znaky, druhá byla pojata s akcentem na propracovanější modulaci objemů.

Co se tematického zaměření týče, povětšinou jsou pro aktuální interpretaci voleny takové automobily, které dosahují mimořádného významu jednak v oblasti designu, jednak z hlediska svého socio-kulturního přesahu; ten většinou spočívá v poválečné motorizaci své domovské země či dosažení mezinárodního věhlasu. Jsou to právě francouzské automobily, mezi nimiž figuruje mnoho vozidel, která nejsou vnímána jen jako dopravní prostředky, nýbrž i jako nositelé výše nastíněné symbolické hodnoty. Jedním z nich je Renault 5, který byl uveden roku 1972 na automobilové výstavě v Ženevě.

Pod návrhem původního hatchbacku s označením 5 je podepsán Michel Boué. Lapidárnost forem spoluutváří jednak kompaktní charakter vnějšího designu (daný novátorskou formou plastových nárazníků, které objemově odpovídají karoserii), jednak harmonické vyvážení mechanických a výtvarných komponent, vyjádřené například plynulým dosedáním koncových světel na zadní sloupek karoserie. Vlivem absence klasické centrované masky chladiče vyniká rovněž výraz přídě automobilu, zvýrazněný krátkým převisem. Vůz byl roku 1984 modernizován, a sice Marcellem Gandinim, který při zachování proporčnosti původního modelu osadil karoserii prvky, jimiž reagoval na dobové konvence (včlenění předních směrovek pod přední reflektory, rozsáhlejší uplatnění umělých hmot).

Nová koncepční kreace 5 Concept provádí syntézu všech prvků, o nichž je řeč výše. Příď představuje hrubou stylizaci téže části karoserie u historického vozu, z níž byl přejat lichoběžníkový obrys reflektorů a hladké čelo. Původní karoserie je připomenuta rovněž dynamickým zkosením třetích (zadních) dveří, které jsou lemovány koncovými světly v podobném uspořádání jako u modernizovaného Gandiniho návrhu z roku 1984, avšak ve formátu, jímž návrháři odkazují na původní model z roku 1972. Nejhodnotnějším symbolem je však asymetrické vsazení loga výrobce, jehož diedové prosvětlení odkazuje na grafický návrh znaku Renaultu, navržený roku 1972 výtvarníkem Victorem Vasarelym. Poprvé se tato symbolicky pozoruhodná reminiscence objevila loni na karoserii studie Megane eVision; v případě této retrospektivní studie je však její užití opodstatněno posílením historického odkazu, jehož kulturní zařazení dokresluje motiv francouzské trikolory vyobrazený na vnějších zpětných zrcátkách.

Studie není prvním modelem, na jehož exteriéru byl uplatněn odkaz na hatchback s označením 5. Hmotové uspořádání zadní části karoserie sportovního vozu R5 Turbo bylo inspirací při modelaci zádě studie Twin´Z (2013), jejímiž autory jsou Laurens van den Acker a Ross Lovegrove. Organický design vize byl téhož roku cizelován do takřka sériové podoby – šlo o sportovní model Twin´Run, jenž anticipoval produkční verzi modelu Twingo. Ve všech uvedených případech je odkaz na Renault 5 zřejmý ze sklonu zadního sloupku karoserie a rozšíření zádě, do jejíž bočnic jsou vsazena koncová světla – na rozdíl od R5 Turbo, kde přídavné otvory tvořily větrací vstup k pohonné jednotce. Podobně jako aktuální generace Renaultu Twingo, také studie 5 Concept se vyznačuje subtilní přídí. V obou případech je tento dojem dán absencí pohonné jednotky vpředu.

Model 5 Concept není prvním počinem Renaultu v oblasti designérské retrospektivy. Roku 1996 byl na autosalonu v Ženevě vystaven koncept s názvem Fiftie, který představoval osobitou restylizaci historického vozidla 4CV, od jehož představení tehdy uplynulo 50 let. Avšak vzhledem k řešením, jež koncept prezentoval (například ratanové výplně dveří či sloučení předních sedadel do jedné lavice), bylo zřejmé, že jde pouze o výstavní exemplář. Návrh spočíval v tvarové nadsázce, vyjádřené například citací žebrovaného krytu motorového prostoru historických vozidel a konkávní formou kapoty. V porovnání s kreací Fiftie je nový model 5 Concept plnohodnotným prototypem, který předjímá sériový elektromobil, u nějž lze předpokládat pouze cizelování kontur a racionalizaci tvarů ve prospěch sériové výroby.

Čtěte další články na téma Renaultkoncept

Foto: Renault