08.04.2021 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce připomenout jednu z opomíjených historií značky Laurin & Klement, kterou je převzetí liberecké značky Reichenberger Automobil Fabrik zaměřené na kusovou výrobu luxusních vozů. Právě zde vznikl před 100 lety i model Laurin & Klement RK/M určený pro hraběte Alexandra Kolowrata–Krakovského.

„V roce 1913 byl postaven i sportovní phaeton pro hraběte Kolowrata. Vůz o hmotnosti 1400 kg byl poháněn čtyřválcem o objemu 4712 cm3 s šoupátkovým rozvodem a výkonem 50 koní (36,8 kW). Lamelová spojka přenášela jeho točivý moment na čtyřrychlostní převodovku se čtvrtým stupněm v přímém záběru. Vůz byl odpružený podélnými půleliptickými pery, měl řízení se šroubem a maticí, dvě nožní brzdy na převody (jednu před převodovkou, druhou za převodovkou) a ruční čelisťovou brzdu na zadní kola. Alexander Kolowrat se s vozem nejen úspěšně zúčastnil Alpské jízdy v letech 1913 a 1914, ale používal jej i pro osobní přepravu. Během první světové války dal vůz do armádních služeb a v roce 1916 už měl najeto úžasných 70 000 km bez větší poruchy,“ uvádí k historii zástupci automobilky.

„To je ale pouze jedna část historie pozoruhodného automobilu. Také v té druhé sehrál zásadní úlohu hrabě Kolowrat, který zůstával i po válce akcionářem a příznivcem mladoboleslavské značky. Nebylo pro něj proto obtížné iniciovat tovární přestavbu svého osmiletého vozu v podobě instalace nového závodního čtyřválcového motoru s ventilovým rozvodem OHV, který kromě nemalého objemu 4713 cm3 a výkonu 75 koní (55 kW) zaujal třeba také zdvojeným magnetoelektrickým zapalováním. Vůz dostal nové označení RK/M,“ dodávají s tím, že upravený model dosahoval rychlosti až 125 kilometrů za hodinu. Dodnes se tento exemplář dochoval a patří mezi nejcennější exponáty Národního technického muzea v Praze.

Čtěte další články na téma výročí

Foto a zdroj: Škoda Auto