27.08.2021 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto si u příležitosti výročí 120 let divize Škoda Motorsport připomíná své vozy Škoda 180 RS a 200 RS, které byly první nositelem označení RS neboli Rallye Sport. Poprvé závodil v roce 1974 a vyvinul nečekaně vysokou rychlost.

„Jádrem nového soutěžního kupé se stal skelet typu Š 110 R s již osvědčenou sníženou střechou a sníženými boky těsně nad podlahou. Přímo do tohoto základu byl integrován bezpečnostní ocelový rám, který jednak vyztužil samotnou kostru a zásadně zvýšil torzní tuhost, ale především měl chránit posádku před případným nárazem. Příď byla modifikována tak, aby do ní bylo možné instalovat náporový chladič s výdechy vzduchu v přední kapotě, a kromě jiného zde našel své místo i přední spoiler, kterému doboví konstruktéři poněkud vědecky přezdívali rušič vztlaku,“ uvádí zástupci automobilky.

„Střecha byla vylisována z plechu z hliníkové slitiny a ke karoserii přichycena nýtováním, stejný materiál byl použit také pro přední kapotu. Pro víko motorového prostoru posloužil sklolaminát, který dovolil i vymodelování větrání motoru a typického křídla s odtrhovou hranou v zadních partiích kupé. Pohled na nízký a divoce vyhlížející automobil poutalo i rozměrné rozšíření blatníků, do kterých se musely vejít široké soutěžní pneumatiky na dělených ráfcích z hořčíkové slitiny o rozměru 7-8“ × 13“ vpředu a 7-10“ x 13“ vzadu. Vpředu konstruktéři použili nápravu vycházející z modelu Škoda 120 S, v zájmu rozšíření rozchodu však měla prodloužená a zesílená ramena a odpovídajícím způsobem upravené řízení. Zadní kola byla zavěšená na trojúhelníkových ramenech, přičemž konstrukce uchycení umožňovala seřizování sbíhavosti a příklonu kol,“ dodávají s tím, že vůz byl schopný vyvinout rychlost až 240 kilometrů za hodinu.

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto