13. prosince 2025 –– události –– Ondřej Krynek
Až do začátku března 2026 je možné v Retromuseu v Chebu navštívit trochu nezvyklou výstavu o výstavě. Bohatá expozice totiž připomíná rok 1977, kdy byl v tehdejším Československu poprvé formou výstavy představen obor design. Tehdy současný design byl představen v celé své aktuální šíři tedy od nábytku a svítidel až po užitný design nebo například sklo či keramiku. Současná výstava si tuto významnou akci připomíná v celé své kráse.
„V chebské galerii se v roce 1977 uskutečnila důležitá a rozsáhlá výstava, která vůbec poprvé představila obor design v českých zemích v jeho historických kořenech a soudobé produkci v tradičních odvětvích jako sklo, keramika, nebo strojírenský design. Připravila ji Milena Lamarová, v té době již mezinárodně proslulá kurátorka Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Nebála se učinit z termínu design hlavní poselství výstavy, ačkoliv toto slovo bylo v době studené války a normalizace víceméně zakázané, z veřejné diskuse téměř zmizelo, protože příliš zavánělo kapitalistickými standardy výroby a způsobu života,“ uvádí kurátorky Iva Knobloch a Jana Pokorná Kalousková.
„Chebská výstava byla prvním krokem ke zpracování historie designu v českých zemích. Ukázala vývojovou řadu, kdy se od 19. století rodí výtvarné úsilí, které zjednodušuje tvar a materiál pro hromadnou průmyslovou výrobu, jež měla užitkové předměty zlevnit a zpřístupnit co největšímu počtu obyvatel. Lamarová ale chtěla dát chebské výstavě také aktivistický náboj: vyzdvihnout kladné příklady soudobé československé výroby a ukázat, že i v socialistickém nedostatku spotřebního zboží je náš průmysl schopen kvalitní produkce ve spolupráci s výtvarníky. Výstava tak měla vyslat signál odborníkům, průmyslovým podnikům i širší veřejnosti, že je možné obklopit se dobrými, funkčními, finančně dostupnými předměty československé výroby. Průmyslový design se stal hlavním motivem vizuálu výstavy, který navrhl respektovaný grafik a umělec-experimentátor Milan Grygar,“ dodávají.
Oběma kurátorkám se povedlo vystavět poutavou přehlídku zajímavého designu, který je v mnoha případech oceňován dodnes a v některých případech i dodnes vyráběn. Pestrá a barevná výstava ukazuje osvícenost tehdejší kurátorky, která za to byla odměněna mimo jiné i úspěchem výstavy v zahraničí, kam dále z tehdejšího Československa putovala. Naštěstí se designu a jeho přínosu věnuje aktuálně v Česku hned několik institucí a to nejen Uměleckoprůmyslové museum v Praze, ale také Moravská galerie v Brně i další.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Kde ty všechny kytky jsou je název výstavy oděvního tisku z let 1920 až 1990
Čtěte další články na téma retro a výstava
Foto a zdroj: Retromuseum Cheb

























































