7. října 2011 –– události –– Kateřina Farná

Patří mezi špičku současného světového designu. Britští designeři Edward Barber a Jay Osgerby přivezli na Designblok 2011 novou židli Tip Ton, kterou navrhli pro značku Vitra, a také zavzpomínali na svá studentská léta. Řeč samozřejmě přišla i na pochodeň pro nadcházející olympijské hry v Londýně.

Velmi zajímavým projektem, na němž jste společně pracovali, je olympijská pochodeň. Co bylo nejnáročnější?
Osgerby: Museli jsme pořád myslet na to, že navrhujeme něco, co bude reprezentovat naši zemi. A pak jsme měli trochu problém s počtem osmi tisíc pochodní, tolik je totiž běžců.
Barber: Z hlediska výroby je to podivné číslo, protože v malém počtu to může být ručně vyráběno, v obrovském objemu se zase vyplatí investovat do velkovýroby.
Osgerby: Navíc jsme řešili technické záludnosti, neboť pochodeň se bude pohybovat v místech, kde je silný vítr, sněží nebo prší. A tohle všechno musíte otestovat.

Když jsme u té olympiády, jaký sport máte rádi?
Barber: Rád plavu a hraju tenis, ale na sport se moc nedívám.
Osgerby: Já moc sport nemusím, rád se však dívám na atletiku nebo olympijské hry.

Oba jste studovali na univerzitě architekturu. Co vás navzájem na sobě zaujalo, že jste založili studio?
Barber: Byli jsme na výšce kamarádi.
Osgerby: Začali jsme spolupracovat na interiérech londýnských restaurací, viděli jsme v tom příležitost.
Barber: A když jsme školu skončili, dostávali jsme zakázky typu navrhněte nám dům anebo byt. Jsem pyšný na náš první stůl, což je velmi jednoduchý kávový stolek. Představili jsme jej na londýnské výstavě, kde si ho všimnul Giulio Cappellini. Moc se mu líbil, nakonec ho začal vyrábět.

Jaké jsou vaše nejsilnější inspirace?
Barber: Od dětství oba milujeme techniku a pohyb, mojí inspirací byly plachetnice, Jayovi se zase líbila letadla. Dokonce jsme tyhle naše dětské sny dali dohromady na současné výstavě v Londýně, kde vystavujeme velmi zábavné umělecké objekty.
Osgerby: A v poslední době nás hodně inspiruje cestování, každý týden jsme někde v zahraničí.

Jak byste popsali svou práci, svůj styl?
Osgerby: Hodně se zabýváme tvary pohybu, naše věci musí být jednoduché a čisté, ale v zásadě krásné, myslíme na to, že s nimi lidé žijí klidně i celý život.
Barber: Nejdůležitější je, aby měl produkt duši, což většinou dobrý design má. Hlavně žádné uřvané detaily.
Osgerby: Je to stejné jako ve vztahu mezi lidmi – s těmi, kteří jsou superpřátelští a hluční, vám stačí jeden večer, ale vy přece chcete někoho na celý víkend, někoho, s kým budete moci klidně večeřet a mlčet.

Kterého z vašich kousků si obzvlášť ceníte?
Barber: Pro mě je to tradičně poslední věc, na které pracuju. A to je židle pro Vitru, pro nás je to nový směr, zajímavý a čerstvý. Kdybych se však měl vrátit v čase, pak je to jednoznačně černá lampa Tap z roku 2006 pro Flos.
Osgerby: S tím souhlasím. Zajímavé taky je, že tohle je jeden z mála produktů, jenž je věrný prvnímu kreslenému návrhu. To se často nestává.

Co byste chtěli ještě jako designeři vyzkoušet?
Osgerby: Rád bych navrhl celou budovu, ne jen nějakou část.
Barber: Mě zase zajímají mosty, přemýšlím o nich jako o výsostně estetických věcech kombinujících technickou konstrukci a sochařství.

Čtěte samostatný článek BarberOsgerby budou zářivou hvězdou Designbloku
Čtěte samostatný článek Olympijská pochodeň pro Londýn 2012 je děrovaná

Všechny články o Designbloku najdete pod tématem Designblok

Foto: Designblok, VitraBarberOsgerby