28. dubna 2010 –– umění –– Barbora Heroldová

Díky kreativní invenci Davida Černého, Jiřího Votruby a designerské dvojice Maxima Velčovského s Jakubem Berdychem začala americká firma Scott českou cyklistickou sezónu opravdu stylově. Výtvarný projekt s názvem Scott Art je uměleckou ódou na fenomén jízdního kola, a to se vší úctou k funkci produktu, která zůstala u všech tří objektů Scott Artu zachována.

Zvučná jména výtvarné scény spojuje mimo jiné právě obliba cyklistiky, a je vidět, že si práci s koly Contessa užívali. David Černý posázel své dílo malými černými plastikovými batolaty, Velčovský s Berdychem zase nechali své „třešňové, holčičí“ kolo rozkvést stovkami kvítků japonské sakury. Oba hravé výtvory jsou navíc spjaty s určitým společenským apelem: „Doufám, že se tu člověk na kole z pozice sebevraha jednou přesune do kategorie cyklista,“ reflektuje Černý dopravní situaci v Praze. Ostatně je to právě on, kdo byl vybrán ke ztvárnění pomníku cyklisty Jana Bouchala, oběti dopravní tragédie.

Kontrastem technologie a přírody u květinové verze zase autoři odkazují na myšlenky ekologie a svůj exemplář řadí k linii obdobné tvorby Marca Newsona nebo Damiena Hirsta. Vedle na první pohled nenápadných černých miminek a o něco nápadnější „plyšovostí“ růžového kola stojí asi nejkřiklavější verze s křičícím Elvisem, pop-artová práce z rukou Jiřího Votruby. Neuvěřitelně rafinovaně jejím prostřednictvím posílá  komiks do reality, navíc tak trefně vystihuje paralelu mezi jízdním kolem a králem rock’n‘rollu v aspektu nadčasové kvality, které neomrzí.

Značka Scott se za dobu své více než půl století trvající existence stačila zapsat jako záruka kvality v oblasti sportovních produktů, svou nabídkou přitom kopíruje nejen dynamiku rozvoje technologií, ale i trendů v moderním designu. Prostřednictvím Scott Artu se distancuje od fádnosti a vyjadřuje otevřenost vůči originálním aktivitám. Sympatický vizuální počin je k vidění v showroomu na rohu Týnské uličky a Dlouhé třídy.

Foto a zdroj: Scott