10. prosince 2010 –– umění –– Ondřej Krynek

Mimořádný filmový výtvarník José Val der Omar vystavuje v madridském muzeu Reina Sofia svou nedokončenou retrospektivu pod názvem Overflow. Jde o rozmanitý soubor jeho desítek let experimentální práce s fotografií a filmem jako médii, která se i po třiceti letech zdá moderní a nadčasová.

Španělský umělec a pedagog José Val der Omar byl často nazýván velkým básníkem filmu, techniky a dalších komunikačních technik. Jeho nemalá aktuální výstava Overflow v muzeu Reina Sofia, jehož přístavbu navrhl velký francouzský architekt Jean Nouvel, se podle kurátorů soustředí na jeho takzvaný „finální hřích bez konce“, což naráží na slova použitá v jednom z jeho filmů.

Expozice je rozdělena asi do deseti velkých místností. V první polovině jsou promítány experimentální černobílé filmy, jakožto výsledného díla reprodukovaného přes klasické staré filmové promítačky a slabý originální filmový pás. Témata filmů jsou podivná a divák tak sleduje poutní cesty, den dětí i plácání postaviček z mazlavé hlíny. V další části přichází návštěvník do dílny neboli psychedelického ateliéru. Nahlédnout může do fotografické temné komory s promítaným proměnlivým astronomickým červeným obrazcem. Hlavní místností je však sklad promítaček, filmových kotoučů, světel, filtrů i nejrůznějších kusů nespecifikovatelné techniky, kterou sám používal či vytvářel.

Zbylou třetinou několika set metrové plochy je výstava Omarovy grafické a fotografické tvorby. Po stěnách visí desítky plakátů, koláží, objektů, filmových pásů, za vitrinami se schovávají prosvětlené diapozitivy bez jednoznačného cíleného využití. Celá výstava vyvolává dětskou radost a překvapení, zjevuje se moderní duch celé zamýšlené expozice a odhaluje se velký asi i nedoceněný génius. Výstava Val der Omar s názvem Overflow je otevřena do konce února 2011 a to ve vybrané hodiny i zdarma.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Reina SofiaVal der Omar