24. července 2014 –– architektura –– Lída Fikarova

Maďarská metropole Budapešť se může pochlubit nejen provozem nejstarší trasy metra v Evropě. Po více jak deseti letech se konečně obyvatelé města dočkali nové linie metra M4 měřící 7,4 kilometru a spojující automaticky řízenými vozy dvě části Buda a Pest. Termín otevření byl již osmkrát přeložen, původně bylo otevření naplánováno na rok 2003.

Nový design vozů byl navržen ve Francii, trakční systém v Maďarsku, výroba karosérie v jednom z poboček firmy Alstom Transport, jež je dodavatelem vozů pro trasy M2 a M4, se sídlem v Katowicich v Polsku. Mimo jiné –  produkty z Katowic jsou dodávány i do Deutsche Bahn v Německu, SNFC ve Francii či pro italské dráhy.

Prototyp pro trasu metra M4 byl testován v nezávislém testu v severní Francii Valenciennes  na předměstí Petit Foret. Je to jedno z nejmodernějších zkušebních center, které je schopno testovat nejen městská kolejová vozidla (metro, tramvaj), ale také ostatní pohonná vozidla (příměstské vlaky, nákladní vozy a osobní vozy). K dispozici jsou 3, všechny dohromady 8 km dlouhé zkušební dráhy v testovacím zařízení. První z nich se používá k měření výkonu, na druhé lze otestovat trvanlivost všech typů kolejových vozidel.

Design konstrukce metra byl inspirován návrhem vozu v Budapešti při otevření vůbec první trasy a byl schválen lidmi v uspořádaném online hlasování po internetu ještě před výrobou. Vozy jsou ovládány automaticky, řidič je pouze v prvním roce v pozici dozoru. Kapacita převozu osob za jednu hodinu je odhadována na 21 000 cestujících, rychlost vozu je maximálně 70km/hod. Soupravy jsou klimatizované, pro 810 osob z toho je 164 míst na sezení.

Každá stanice metra je velmi obměňující – jak architekturou, tak designem. Můžeme zde najít bohatě zbarvené ornamenty ve stanicích Móricz Zsigmond körtér či Szent Gellért tér, v Bikás park nás překvapí skleněná kopule, která propouští spoustu přírodního světla. Velmi zajímavý je i návrh židliček pro čekající hosty od Konstantina Grcice. Za zmínku stojí i i zákaz veškerých reklam, které můžeme vidět všude v prostorech stanic metra nad eskalátory – ať v Paříži, Londýně, ale i Praze. Po dlouhém jednání architektů bylo možné nainstalovat  pár obrazovek na zeď, na nichž se budou promítat pouze videa oslovených umělců.

Oficiální náklady jsou rozpočítané na 1,45 miliardy eur. Provozní náklady na rok jsou odhadovány na 20 milionů Euro, což je dvakrát výše jako na provoz trasy metra 1 a 2. Velmi znepokojující byly i vzdálenosti mezi jednotlivými stanicemi např. Móricz Zsigmond Körtér a Újbuda-Közpon, jež jsou od sebe v dosahu pouhých 400 metrů. Tento projekt byl velmi kritizován veřejností a pro spoustu lidí je zázrakem, že byl vůbec dokončen.

Čtěte další články na téma metroBudapešť

Foto a zdroj: SporaArchitectsBKK