31.05.2016 –– architektura –– Jakub Sochor

Rada města Brna schválila výsledky otevřené mezinárodní urbanistické soutěže pro nové brněnské nádraží umístěné v lokalitě pod katedrálou na Petrově. V klání, jež sestávalo z padesáti osmi návrhů z Evropy, Spojených států amerických a Číny, zvítězil projekt týmu UNIT architekti, který spočívá v konceptu nádraží doplněného centrálním parkem.

Soutěž byla vyhlášena dne 7. září loňského roku, přičemž jednání poroty k prvnímu kolu proběhlo ve dnech 15. a 16. ledna 2016 a závěrečné hodnotící jednání se konalo 22. a 23. dubna 2016. V porotě zasedli zastupitelé města Brna (včetně primátora Petra Vokřála) a odborníci, mezi nimiž figurovali tuzemští i zahraniční architekti a urbanisté.

České zastoupení (urbanista Ivan Plicka, architekt Jaroslav Wertig a inženýr Jan Pavlíček) tak bylo doplněno Rogerem Riewem, Siljou Tillner, Sándorem Fintou a Jiřím Oplatkem. Zmíněný Roger Riewe, jenž porotě předsedal, uvedl, že soutěž byla zároveň urbanistická i architektonická a dodal: „Právě proto byla zajímavá, ale současně i velmi náročná, protože Brno v ní žádalo scénář své budoucnosti. Za posledních několik let se soutěž takového rozsahu a na tak velké území v Evropě nekonala, což potvrzuje její význam v mezinárodním měřítku.“

Na prvním místě (jež bylo honorováno 1 800 000 Kč) se umístil tým UNIT architekti, v němž působili Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka Doležalová, Marie Gelová, Luboš Klabík, Filip Lux, Adéla Medunová, Lukáš Tittl a Jitka Žambochová. Vítězný projekt namísto ihned postavené nové čtvrtí přináší dlouhodobě udržitelný scénář postupného rozvoje – nechává okolní čtvrti organicky prorůst do doposud nezastavěného území. Nadto vytváří smysluplný systém členění prostoru, kde každá lokalita má svoje přirozené centrum.

Druhou příčku (1 200 000 Kč) obsadil Franz Sumnitsch a consequence forma: Janica Šipulová, Martin Sládek, Irene Djao-Rakitine, Lea Dostálová, Barbora Srpková, Veronika Kotková a Eliška Lichtnerová. V případě tohoto návrhu byla porotou kladně hodnocena zejména jasná strategie zvyšovaní hustoty okolí tak, aby ústřední park (který je součástí koncipovaného celku) mohl zůstat relativně prázdný, či příjemné měřítko městského veřejného prostoru před nádražím.

Jako třetí (750 000 Kč) skončil projekt, pod nímž je podepsán Atelier M1 architekti. Dílo, jehož součástí je využití historických budov původního nádraží a Malé Ameriky a odkrytí arkád viaduktu, ztvárnili Pavel Joba, Jakub Havlas a Jan Hájek za spolupráce s Jakubem Strakou, Vojtěchem Šarounem, Martinem Utíkalem, Michalem Tichým a Patrikem Kotasem.

Čtěte další články na téma Brnoarchitektura

Foto a zdroj: UNIT architektiBudoucnost centra Brna