24. srpna 2009 –– architektura –– Ondřej Krynek

V irském největším a hlavním městě Dublinu byl dokončen most Spencer Dock, který vyprojektovalo studio Future Systems a převzalo jej studio Amanda Levete Architects. Čtyřicet metrů dlouhý kolos s typicky fluidními křivkami má sloužit chodcům, automobilům i tramvajím.

Most Specner Dock, pojmenovaný podle stejnojmenné přilehlé zástavy na jednom z břehů, byl vyprojektován ve studiu Future Systems, které do své náhlé smrti vedl Jan Kaplický a Amanda Levete. Výstavba betonového kolosu přes Královský kanál začala v lednu 2008 a nyní je ohlášeno kompletní dokončení, teď už však pod studiem Amanda Levete Architects. Podíl českého světově uznávaného rodáka na designu mostu se nepodařilo zjistit.

I tak je ale architektonická výstřednost typickým dílem obou studií. Monstrózní asymetrický most opřený o oba břehy a postavený na dvou nohách doprostřed plavebního kanálu je složen jen z tekutých křivek, které přecházejí od silných podpěr až do postranních výrazně vystouplých okrajů mostu. Celou lineární geometrii zdůrazňují čáry na spodní straně mostu. Právě vypouklé a k tomu ještě vlnité hrany tvoří jeho nejzajímavější část. Vystouplé prostory jsou určeny pro chodce, kteří se mohou bezpečně na mostu zastavit a rozhlížet se například na právě vystavovaný přilehlý Linear Park. Zbylá středová část 3250 tun těžkého mostu už klasicky patří obousměrnému provozu automobilů a tramvají.

Projekt výstavby 29 metrů širokého a 19 metrů vysokého mostu je součástí velké regenerace bývalé industriální městské části. Výstavba v okolí bujně probíhá a most Specner Dock je první vlaštovkou. Stejnojmenný přilehlý blok budov k finální přestavbě teprve dospěje. Most navržený díky parametrickému 3D modelování a postavený z 34 prefabrikovaných železobetonových dílů zatím není plně využíván. První velký provoz je naplánován až na rok 2010, kdy se otevře sousední park a most dostane osvětlení zvýrazňující jeho důležitost i zajímavost.

Foto a zdroj: Amanda Levete ArchitectsFuture Systems