04.12.2009 –– média –– Ondřej Krynek

Téměř dvě stě stran bylo zasvěceno vizuální podobě volební kampaně, i díky které současný americký prezident Barack Obama, vyhrál loňské prezidentské volby v USA. Kniha Design for Obama od nakladatelství Taschen představuje grafické inovace stovek designerů, které pomohly změnit historii.

Barack Obama vyhrál 4. listopadu 2008 v amerických prezidentských volbách i díky velmi zdařilé reklamní kampani zakládající si na velmi impulzivním, moderním, přímém a svěžím vizuálním stylu. Mimo vlastního základního vizuálního stylu prezidentské kandidatury se pustil Barack Obama i do zcela revolučního přístupu k vlastní propagaci, které jemu přinesli popularitu a tvůrci slávu.

Pro jeho podporu bylo zřízeno vizuální fórum Design for Obama, kde mohl každý příznivce buď prezentovat svůj návrh na plakát či jako fanoušek pro něj nejlepší plakát vytisknout a vylepit na jeho podporu. Tím vznikla veřejná galerie od stovek kreativních tvůrců se stovkami velmi zdařilými návrhy, které také pomohly změnit americkou historii a zvolit prvního prezidenta, který nemá bílou barvu pleti.

Těch nejlepších 200 výtvorů prezentovaných na internetových stránkách shromáždil Spike Lee a Aaron Perry-Zucker do 184 stran silné knihy Design for Obama, která je psána v angličtině, francouzštině, němčině a španělštině. Celou graficky silně působící publikaci uvádí dvojice autorů, když vždy na několika stranách přibližují pozadí vzniku kampaně, jejich příhody s objevením tohoto dobrovolného projektu a následně i publikace.

Mezi mnoha jasnými, čitelnými a působivými plakáty, na nichž vystupuje především volební hesla a logo Baracka Obamy či přímo jeho podobizna, vystupují do popředí některé velmi zdařilé hry s typografií i grafikou. Opodál nestojí ani vtipné nápady, kdy Barack Obama vypadá jako člen kapely Kiss, vysmátý kluk z ulice, Superman či Abraham Lincoln. Kniha Design for Obama vychází u nakladatelství Taschen za necelých 20 euro tedy asi 500 českých korun.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: TaschenDesign for Obama