31.08.2012 –– móda –– Monika Hanková

TheMarketNYC je organizace, která již deset let v New Yorku pořádá markety, jejichž cílem je podpora začínajících místních návrhářů. Na jedné z posledních akcí v industriálním prostoru na West Side v Chelsea, vynikla  mezi autorskými kolekcemi oděvů a šperků tvorba mladíka, newyorského designéra pánské obuvi vystupujícího jako Prajaa. Jeho tenisky byly povýšeny na luxusní obuv.

Pod označením Prajaa se vlastně skrývají designéři dva – Ferdy Tumakaka, zakladatel značky a Adit Kafrawi, který obuv prezentoval na výše zmíněném design marketu. Ten se koná vždy na jiném místě a pro prezentaci používá rozličné prostory – jedná se tedy o klasický pop-up přístup. Bez zajímavosti není, že sedmadvacetiletý Tumakaka je úspěšný pianista, který je ředitelem baletní společnosti a má za sebou mimo jiné vystoupení v Carnegie Hall. Nápad vytvořit vlastní kolekci obuvi vznikl vlastně náhodou, stalo se tak o jedné newyorské noci, kdy se sešli s přáteli, kteří pocházejí stejně jako oni z Indonésie, a nápad byl na světě.

Jedná se o kolekci, která stírá rozdíly mezi street obuví a „high fashion“ a ačkoliv je určena pro denní nošení – základem je design klasické tenisky – pro výrobu byly použity ty nejkvalitnější postupy i materiály. Principy sustainable designu jsou samozřejmostí. Designéři využili navíc i některé luxusní materiály a komponenty jako je indonéská bavlna, ručně šité látky nebo ovčí kůže. Z Jakarty ostatně také Tumakaka pochází a původní jazyk obyvatel Indonésie (sanskrt) posloužil pro označení značky – Prajaa znamená generace. A jak sami autoři dodávají, jejich cílem je právě nová generace pánské obuvi. Ne náhodou je oblíbeným designérem Ferdy Tumakaky Raf Simons, belgický módní návrhář, kreativní ředitel značky Dior. Čisté estetické linie oděvu, hra se střihem a proporcemi jsou hlavním poznávacím znamením jeho oděvů. Stejně tak se Prajaa snaží nalézt hloubku v jednoduchosti.

O tom, co odlišuje značku Prajaa od jí podobných, hovoří pro DesignMag.cz Ferdy Tumakaka: „ Prajaa se odlišuje tím, že každému produktu věnujeme maximální pozornost. Nejde pouze o styl, konstrukci a komfort, ale o celý proces výroby. Indonésie byla dlouho známá jako místo vzniku jiných značek a jelikož jsme stejně jako naši přátelé měli skutečně velkou touhu změnit tento pohled, vznikla „well made“ ručně šitá obuv. Prajaa aspiruje na to být globální značkou, inspirovat v globálním měřítku, ale vytvářet obuv, která bude vznikat lokálně, v konkrétním místě.“

Svůj vliv sehrála i metropole New York – nejen obrovské množství lidí, kteří zde žijí, ale především různorodost způsobů jejich života a odlišné kulturní zázemí, což umožnilo designérům hlubší analýzu toho, co lidé v designu obuvi vlastně hledají, k jakému stylu ta která skupina tíhne. Výsledkem je široká variabilita konečného produktu, a ačkoliv kolekce není nikterak rozsáhlá, je koncipována tak, aby si mohl vybrat každý, kdo touží po kvalitním moderním páru bot nositelném prakticky po celý den.

A jaké má dvojice plány do budoucna? Chtějí expandovat na světový trh, takže doufejme, že tuto stylovou pánskou obuv brzy budeme moci zakoupit nejen v hlavních evropských městech, ale i v České republice.

DesignVid.cz nabízí video Luxusní pánská obuv z New Yorku má jméno Prajaa

Čtěte všechny články na téma boty

Foto a zdroj: Prajaa