23. července 2010 –– technika –– Jakub Sochor

Český trh zažívá příval pozoruhodných automobilových novinek. Mezi ty nejzajímavější patří Peugeot RCZ, kompaktní sportovní kupé, které konkuruje prémiovému Audi TT, Volkswagenu Scirocco nebo například Renaultu Mégane Coupé.

Peugeot léta platil za takzvané Mercedes-Benz mezi francouzskými automobily. Jeho pověst byla na velmi dobré úrovni a značka řadu let svými vozy uspokojovala i fajnšmekry. Z takových modelů jmenujme například 205 GTi. Veřejnost si také oblíbila automobily se lvem ve znaku v karosářské variantě kupé, které do atraktivního hávu oblékal Pininfarina.

Ovšem poslední dobou je vozidlům Peugeot vytýkána přílišná unifikace designu, zejména v předních částech modelů, jejichž dominantou je mohutná maska chladiče, zhruba na úrovni nárazníku. Průkopníkem tohoto prvku byl model střední třídy 407 v roce 2004, kterým započala osvěta v pojetí exteriérů francouzské značky. Pozoruhodné je, že se v průběhu následujících let rozhodlo k mohutným maskám chladiče hned několik automobilek, kupříkladu Ford či Citroën. Zda-li se jedná o inspiraci však není známo.

Kupé RCZ navazuje na tradici mohutných masek na přídi, ovšem zbylá karosérie o délce 428 centimetrů, šíři 184 centimetrů a výšce 136 centimetrů je vyvedena ve zcela novém duchu. Její atletický profil disponuje nadmírou propracovanosti, čemuž dopomáhají mohutné blatníky nestejných tvarů, neméně zesílené prahy či osobitý zub nad klikami dveří. Originalitu podtrhuje střešní oblouk, který je k dispozici v provedení hliníku, chromu či chromu v matné podobě.

Vůz zdobí hned několik designových fines. Nepřehlédnutelnou částí je ucelený celek, který se skládá ze střechy a zadního okna. Je v dvojitém oblém provedení a krom jeho nesporného přínosu atraktivitě je příznivý i pro aerodynamické vlastnosti automobilu.

Francouzské interiéry procházejí citelnými změnami. V případě kupé RCZ jej tvoří přístrojová deska, kterou známe z kompaktního modelu 308. Zde je povýšena do prémiových vod, a to díky prestižně působícím materiálům jako celokožené čalounění kůží Nappa a dekorům pro zušlechtění kabiny jako například hliníkové či chromové materiály. Výjimečnou atmosféru podpoří potěšující detail – hodiny, kterým byl vyhrazen prostor mezi výdechy ventilační soustavy.

Informace o motorizacích či výbavě budou přesněji známy až uvedením modelu na trh, k čemuž dojde letos v létě. Každopádně se jedná o vůz, který by mohl teoreticky uspokojit tužby příznivců francouzských kupé s pověstným lvem ve znaku.

Foto a zdroj: Peugeot