13.02.2012 –– technika –– Jakub Sochor

Jeden z významných malých automobilů slaví 40 let své existence. Za tu dobu si dokázal francouzský Renault 5 získat srdce mnoha lidí, prošel dvěma generacemi, mnohokrát okusil atmosféru závodních okruhů a vytvořil optimální podmínky pro vznik Renaultu Clio.

Od roku 1972 vyráběný Renault 5 vymyslel  Bernard Hanon jeden z managerů americké pobočky francouzské automobilky. Mimo svého hlavního zaměstnání také učil na univerzitě a bedlivým nasloucháním studentů dostal nápad na malé a levné auto. Jeho nápad se ujal a Renault 5 byl na světě.

Karoserie ve svém spektru prvků kombinuje jednoduché tvary a relativně atypická řešení, mezi která patří například strmá záď, s níž harmonicky korespondují vertikálně vedení svítilny.

Druhou generaci vytvořil Marcello Gandini. Upravena byla příď, kde došlo ke změně polohy směrovek. Vozidlo bylo produkováno do roku 1996, tedy souběžně s první generací svého nástupce.

Jak již bylo řečeno úvodem, hatchback se dočkal řady sportovních provedení, kupříkladu 5 Turbo či Alpine. Automobil je nástupcem Renaultu 4, který je leckdy řazen mezi ikonická vozidla. Model 5 je oproti němu modernější a z hlediska pojetí a stavby karoserie jasně odlišný. Jeho nástupce, Renault Clio, se vyrábí již ve třetí generaci, přičemž letos by měla proběhnout další generační obměna.

DesignVid.cz nabízí video