13. listopadu 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Automobily BMW a Mercedes-Benz procházejí průběžným designovým vývojem. Abychom jejich tvary vnímali v patřičných kontextech, připomeňme si tvorbu Paula Bracqa – francouzského designéra, pod jehož vedením vznikly nejen věhlasné projekty pro zmíněné značky, ale také interiéry vozidel Peugeot či rychlovlak TGV.

Paul Bracq se narodil 13. prosince roku 1933 ve francouzském Bordeaux. Jeho profesní dráha je nejčastěji spojována s německými prémiovými značkami, pro něž vytvořil řadu významných modelů, které ovlivnily nejen tvary vozidel zmíněných automobilek, ale také intenzivně zasáhly do trendů automobilového designu obecně. Avšak dříve, než se tak stalo, působil Bracq jako asistent u francouzského designéra Philippa Charbonneauxe – tvůrce, jenž pracoval na karoserii avantgardního Renaultu 16.

Mezi klíčová díla Paula Bracqa patří Mercedes-Benz 230 SL, známý také pod jménem Pagoda. Jedná se o kupé, jež bylo představeno před padesáti lety na autosalonu v Ženevě, kde svými uhlazenými a tvary vzbudilo nemalý ohlas. Vůz byl opatřen maskou chladiče s mohutným logem výrobce a dvěma chromovými lištami, přičemž estetickým těžištěm přídě jsou vertikální světlomety, které zároveň zakončují přední část pontonu. Dojem štíhlé a dynamické siluety umocňuje dlouhá kapota a záď se strmým zakončením, jíž doplňují subtilní svítilny a nárazník, rozdělený na dva samostatné díly.

Designérovo angažmá u stuttgartské automobilky však nelze redukovat jen na kupé z let 1963 až 1971. Bracq je podepsán také pod designem limuzíny 600 z roku 1963, mezi jejíž domény patří majestátní rozměry a mohutná maska chladiče.

Mezi nejvýraznější návrhy francouzského tvůrce patří BMW 7, konkrétně generace E23, jež v roce 1977 započala modelovou řadu mnichovské limuzíny vyšší třídy. V jejím případě Bracq ztvárnil sportovní sedan s ostře zkosenou přídí, jíž zdobí pro BMW charakteristická maska chladiče v podobě dvou samostatných částí, která je doplněna štíhlým pontonem s přímo vedenými prolisem. S obdobnými postupy se můžeme setkat také na karoserii prvního generačního vydání sedanů řad 3 či 5. Je-li však řeč o BMW, je třeba zmínit koncepční vůz Turbo (1972), dynamický sportovní model s nahoru výklopnými dveřmi a ostře se svažujícím profilem.

Designérův rukopis nesou také interiéry Peugeotů, kupříkladu malého hatchbacku 206 či středně velkého sedanu 406. Šíři tvůrčí invence Paula Bracqa potvrzuje autorova malířská tvorba, zachycující slavné automobily rozličných tříd či značek. Aktivity designéra zahrnuje též účast v designérských porotách, mezi něž patří například volba nejkrásnějšího automobilu všech dob britského magazínu Classic & Sports Car. Dodejme, že porota složená z profesionálních designérů tehdy zvolila Citroën DS.

Čtěte další články na téma autovlak

Foto: Mercedes-Benz, BMW, PeugeotDecomotiv