6. dubna 2014 –– technika –– Jakub Sochor

BMW patří mezi značky, jejichž design se již po řadu desetiletí vyznačuje specifickými a průběžně cizelovanými rysy. Její první vůz, který byl představen před 85 lety, však vycházel z jiného tvarového stylu – šlo o model 3/15, spočívající v licenčně zhotoveném Austinu Seven.

Nejstarší vůz bavorské značky nejenže nevypadal jako BMW, ale nebyl ani vyráběn v Bavorsku. Jeho výroba probíhala v továrně Ambi-Budd, kterou si firma pronajala na letišti Johannisthal v Berlíně. Automobil měl klasické tvary s hladkými bočními panely, výraznými blatníky a plochou maskou chladiče, jež ukrývala pohonnou jednotku o objemu 750 cm³ s výkonem 15 koňských sil.

Vůz, jenž byl k dispozici za 2200 říšských marek, měl klasickou koncepci a vznikl v několika karosářských variantách. Celkový prodej se pohybuje okolo 16 000 kusů, čímž byl vytvořen stabilní základ pro pokračování v nabídce osobních vozidel.

Prvním automobilem, který vznikl plně pod vedením bavorské značky, byl model 3/20 z roku 1932. Ani ten se však nevyznačoval dvoudílnou maskou chladiče, jíž dnes vnímáme jako neodmyslitelný symbol BMW – s ní jsme se poprvé setkali na modelové řadě 303, vyráběné od roku 1933 a uvedené téhož roku na autosalonu v Ženevě.

Licenční model 3/15, jemuž se přezdívalo Dixi, je důležitým milníkem ve výrobním programu německé značky, neboť odstartoval úspěšnou éru produkce osobních vozidel BMW, která se od té doby dočkala celé řady variant a karosářských provedení. Dvoudílná maska chladiče však není jediným symbolem, pojícím se s mnichovskými automobily – v této souvislosti nutno připomenout Hofmeisterovu křivku, osobitě provedené zakřivení okenní linky v oblasti zadního sloupku, navržené Wilhelmem Hofmeisterem, či například uspořádání zadních svítilen ve tvaru písmene L.

Čtěte další články na téma BMWvýročí

Foto a zdroj: BMW