13. srpna 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Mnichovský výrobce BMW si připomíná šedesátileté výročí oficiálního uvedení jednoho ze svých kultovních vozidel, dvoumístného roadsteru 507. Vůz, jehož produkce probíhala v letech 1956 až 1959, se zapsal do dějin automobilismu nejen proslulým tvarem siluety, ale i zdařilou proporčností či dynamickými výkony.

Myšlenka sportovního vozu, který by svým tvarovým i technickým pojetím budoval jméno značky, pramení v roce 1954. Jejím autorem byl Max Hoffman, tehdejší hlavní dovozce vozidel BMW do USA, přičemž návrhem designu byl pověřen Albrecht von Goertz, který za tímto účelem odcestoval do německého Mnichova.

Výsledný model, jehož výstavní premiéra proběhla v roce 1955 v New Yorku (evropská premiéra byla uskutečněna téhož roku ve Frankfurtu), se zapsal do dějin designu jako pozoruhodný příklad lehké, nízké a tvarově velmi dynamické karoserie, s adekvátním rozvržením proporcí a nezaměnitelnou maskou chladiče. Tu tvořila dvojice nasávacích vstupů, známých pod označením ledviny.

Nízká stavba čelních partií (ale i pontonu a na něj navazující zádě) si však vyžádala jejich horizontální umístění, čímž se vymykala dosavadní bavorské praxi, která masku chladiče komponovala vždy ve vertikální poloze. Nejinak tomu bylo v případě kupé 503, jehož projektování probíhalo souběžně s přípravami roadsteru 507.

Karoserie BMW 507 měří 4 380 milimetrů na délku, 1 650 milimetrů na šířku a 1 260 milimetrů na výšku, přičemž délka rozvoru náprav činí 2 480 milimetrů. Rozchod předních kol dosahuje hodnoty 1 445 milimetrů, což je o 20 milimetrů více než u zadních kol. Hmotnost automobilu je 1 220 kilogramů, její maximální hodnota však může dosáhnout 1 500 kilogramů. Pohon zajišťoval osmiválcový motor o zdvihovém objemu 3 168 centimetrů krychlových, který produkoval 150 koňských sil. Tomu odpovídaly užité brzdy, jejichž průměr (vpředu i vzadu) činil 284 milimetrů.

Čtěte další články na téma BMWvýročí

Foto a zdroj: BMW