12.02.2016 –– technika –– Jakub Sochor

Tradiční výrobce Land Rover slaví 68 let své existence. V tomto jubilejním období se však zároveň loučí s kultovním vozidlem Defender, jehož poslední exemplář byl zhotoven ve výrobním závodě v Solihullu. Od roku 1948 bylo v tomto závodě vyrobeno více než dva miliony modelů Series a Defender – vozidel, která patří mezi klasiky automobilového designu.

„Dnes slavíme to, co generace žen a mužů vyráběli od doby, kdy byl Land Rover nakreslen do písku. Land Rover Series, nyní Defender, je původ našeho legendárního všestranného vozidla, které udělalo ze světa lepší místo, ačkoli jsme se mnohdy museli potýkat s těmi nejextrémnějšími podmínkami. Defender bude mít vždy speciální místo v srdcích nás i našich zaměstnanců, ale to není konec. Máme slavnou minulost a nádhernou budoucnost, na kterou se můžeme těšit,“ řekl Ralf Speth, CEO Jaguar Land Rover.

Nick Rogers, Group Engineering Director Jaguar Land Rover, k tomu dodal: „Je to zvláštní den oslav pro Jaguar Land Rover. Všichni máme osobní vzpomínky na Defender. Je to automobilová ikona a je velmi oblíbený po celém světě. V posledních 68 letech se svět dramaticky změnil, ale toto vozidlo zůstalo pořád stejné. Má něco, co jiné vozy nemají. Poslední model odráží jednoduchost, poctivost a kouzlo celého dědictví Land Rover Series. Vytvoření Defenderu zítřka je sen každého inženýra nebo designéra, jde o další kapitolu, na kterou se těšíme.“

Historie vozu pramení v roce 1948, kdy se do výroby dostal model s označením Series I. Ačkoliv se poválečná Británie potýkala s nedostatkem oceli, byl vyslyšen nápad bratrů Spencera a Maurice Wilksových, kteří navrhli Land Rover, vůz koncipovaný jako stroj pro využití v zemědělství a farmaření. Změny proběhly o deset let později, a sice v podobě příchodu automobilu Series II, jenž se vyznačoval přepracovaným designem a novými motory (včetně vznětových).

Během sedmdesátých let došlo k modelové obměně, jejímž výsledkem bylo provedení Series III, načež v roce 1990 byla výrobní řada terénního vozu přejmenována na Defender (předtím byl vůz označován pouze dle délky rozvoru a příslušné série).

Po dobu produkce si automobil získal oblibu nejen pro své vlastnosti, ale též kvůli širokému spektru nabízených variant zhotovených mimo základní platformu – šlo o hasičské vozy, armádní modely (Forward Control 101), ale i sběrače třešní či obojživelné exempláře.

Čtěte další články na téma Land Roverauto

Foto a zdroj: Land Rover