20.03.2020 –– technika –– Jakub Sochor

Zatímco v běžné automobilové produkci se stran dispozice interiéru uplatnilo především čtyř až pětimístné uspořádání, existují koncepční studie, které se pokusily tuto konvenci zčeřit atypickým řešením. V takových případech, kdy je netradičně navržená kabina orientována primárně na řidiče a jeho ovládací prvky, exceluje Citroën Karin, od jehož uvedení letos uplyne 40 let.

Drtivá většina vozidel je založena na dispozičním uspořádání 2+2 (v případě širší zadní lavice 2+3), existuje však mnoho motoristů, kteří zdaleka nevyužijí všechna sedadla. Ačkoli dvou či třímístné automobilové kreace nejsou v dějinách karosářství ojedinělými případy, řešení kabiny, kde je pozice řidiče centrována a obklopena dvěma sedadly pro spolujezdce, představuje atypické řešení, jež se vyskytuje jen u několika desítek koncepčních exemplářů.

Originalita takového interiérového schématu vyniká o to více, je-li akcentována hmotovou modelací karoserie. Kabina Citroënu Karin je založena na proporční rozvržení, které vychází z komolého jehlanu. Jelikož její boční prosklení tvoří ostroúhlé pětiúhelníky, střecha vozu dosahuje mimořádně malé plochy, přičemž je rozprostřena přímo nad sedadlem řidiče. Vzhledem k jeho centrální pozici v kabině byl užit kruhový ovládací panel obklopující dvouramenný volant.

Příď vozu, sestávající z plochy tvořené kapotou a čelním sklem, je osazena šesticí reflektorů sdruženou pod dvěma rozměrnými skly, což ve spojení s pyramidovým vrstvením hmoty působí až kontraintuitivně – především v porovnání s jinými futurologickými studiemi, které usilovaly o minimalizaci designu, například užitím výklopných světlometů (Maserati Boomerang) či dosazením světlometů do subtilní linky (Lancia Stratos Zero).

Pod návrhem výstavní vize Karin je podepsán designér Trevor Fiore, v jehož rejstříku projektů figurují jednak tradičně stavěná sportovní kupé (zvláště DeTomaso Vallelunga z roku 1965), jednak originální kreace, které pocházejí převážně z doby, kdy působil v čele designu značky Citroën. Především jde o studii Xenia z roku 1981, na jejímž hmotovém členění se opakují některé motivy vozidla Karin, zejména šípovitý boční profil a kolmý sklon prosklení karoserie.

Čtěte další články na téma konceptCitröen

Foto: Citröen
Zdroj: Jakub Sochor