27.03.2020 –– technika –– Jakub Sochor

Jednou z nejvýznamnějších premiér ženevské automobilové výstavy, odehrávající se každoročně v předjaří, je Renault 5. Vozidlo do značné míry reformovalo svůj automobilový segment, nadto uvedlo karosářské prvky, jež se uplatnily v obecném rámci automobilového designu. Pozoruhodná je rovněž skutečnost, že se ve výrobě udrželo téměř až do konce milénia.

Původní provedení vozu, které navrhl designér Michel Boué, bylo představeno v roce 1972. Charakteristickými rysy automobilu jsou krátké převisy, absence klasické masky chladiče (díky čemuž vyniká výraz reflektorů) a vertikální koncová světla, jejichž kontury opisují zkosení zadního okna. Průkopnickým řešením byly plastové nárazníky objemově odpovídající karoserii, čímž byly nahrazeny mohutné ochranné lišty a vozidlo tak získalo ojediněle kompaktní vzhled. Ochranným plastovým obkladem byly opatřeny též boční dveře.

V roce 1984 byl uveden modernizovaný Renault 5, na jehož návrhu pracoval Marcello Gandini. Designér zcela zachoval charakter karoserie, která v rámci úprav prošla minimalizací. Výraznější exteriérové užití umělých hmot a soudobé řešení vnějšího osvětlení vozu, tvořené vpředu vsazením směrových světel pod hlavní reflektory a vzadu užitím výraznějších koncových lamp, přiblížilo model 5 standardům 80. let minulého století. V této verzi byl automobil vyráběn až do roku 1996, 6 let souběžně s nástupnickou modelovou řadou Clio.

Odkaz tvarosloví Renaultu 5 lze vypozorovat na karoserii aktuální generace městského hatchbacku Twingo. Paralela mezi těmito dvěma automobily je zřetelná zejména ze 3/4 zadopohledu, kde obrysy koncových světel, jejichž poloha opticky rozšiřuje záď vozu, evokují větrací mřížky sportovního modelu 5 Turbo.

Čtěte další články na téma výročíRenault

Foto: Renault