2. dubna 2020 –– technika –– Ondřej Krynek

Česká automobilka Škoda Auto letos slaví 125. výročí a u této příležitosti připomíná výrazné modely značky. Před 115 lety totiž vznikl nejen první automobil Voiturette A, ale také kompaktnější a cenově dostupnější alternativa, kterou byla tříkolka Laurin & Klement LW. Sloužila k převozu dvou cestujících, případně až 200 kilogramů nákladu.

„Základ tříkolky L&K typu LW tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, řidič měl ale k dispozici pohodlné motocyklové sedlo. Prázdné vozidlo vážilo 160 kg, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dvě osoby na vpředu umístěném kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami. Skříňovitá podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kg se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla,“ připomínají tříkolku zástupci automobilky.

„Tricykl LW figuroval v nabídce mladoboleslavské značky v letech 1905-1911. U první výrobní série působila pásová brzda pouze na zadní kolo, později byla brzděna již všechna kola. Zajímavé osobní provedení tříkolky mohou návštěvníci obdivovat v expozici ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, kam je zapůjčeno ze sbírek Národního technického muzea v Praze. Od standardního provedení se liší dobovými úpravami provedenými v dílně Františka Poustky, který se na pražských Vinohradech zabýval výrobou a servisem motocyklů. Do současnosti se zřejmě dochovaly pouze tři exempláře tříkolek L&K LW plus jeden samostatný motor,“ dodávají.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýročí

Foto a zdroj: Škoda Auto