26. července 2020 –– technika –– Jakub Sochor

Před 25 lety byl na automobilové výstavě ve Frankfurtu představen koncepční vůz Audi TT. Vozidlo je unikátním dokladem tvůrčího přesahu, neboť opouští rámec automobilového inženýrství a směřuje do oblasti komplexní estetiky – jeho exaktní tvarosloví totiž explicitně spočívá v ideových propozicích meziválečné školy Bauhaus.

Automobilka Audi, sídlící v německém Ingolstadtu, v současné době produkuje automobily, jejichž vnější karosářské panely jsou modelovány za užití ostroúhlých dílů a plastických vydutí. S takovými estetickými projevy se setkáme u Lamborghini či u tuzemské Škody, která dovedla dramatické proklady ploch uvést do symbolické roviny odkazující na tradici českého meziválečného kubismu. Vnější tvarosloví aktuální produkce Audi se vyznačuje rozčleněním dílčích ploch a jejich následným dosazením do jednotného rastru, jenž proniká jednak do samotného těla karoserie, jednak do detailů, jako jsou výplň masky chladiče či optika reflektorů.

Design koncepčního kupé s označením TT, od jehož výstavní premiéry uplynulo čtvrtstoletí, je výrazně puristický, neboť obrys základního tělesa karoserie – pontonu – vyplývá z kruhových forem kol a blatníkových lemů. Účelnost architektury karoserie, jejíž exaktní charakter plně odpovídá tvůrčímu přístupu školy Bauhaus, je dále umocněna minimalizací vnějších panelů a užitím jednoduché masky, která je citací mohutných chladičů sportovních vozidel Auto Union.

Důraz na strojovou estetiku konstrukčních dílů automobilu je zřejmý i v interiéru, kde kruhové výdechy topení jsou pojaty jako vyústění přiznaného ventilačního potrubí. Minimalizace kabiny, kromě vizuálního účinku a historických odkazů na klasické vysokovýkonné vozy, umožňuje řidiči plnou koncentraci, poněvadž tvarově zdůrazněny jsou pouze mechanické části, mezi něž patří ovladače na středovém panelu či střed volantu, obojí rovněž v kruhovém tvaru.

Sériové provedení kupé TT bylo uvedeno v roce 1998, tři roky od výstavní premiéry koncepčního předobrazu. Pro tvorbu ingolstadtských designérů na konci 20. století je příznačné hledání jednotného výtvarného symbolu, jímž by byly opatřeny karoserie všech modelových řad. Dříve než Audi pod vedením návrháře Waltera de Silvy uvedlo jednotnou rozměrnou masku chladiče (označovanou jako single frame), tvořila přídě vozidel obdélníková maska chladiče se zaoblenými rohy, známá z koncepčních kreací Steppenwolf z roku 2000 či o dva roky mladšího kombi Avantissimo.

Čtěte další články na téma výročíAudi

Foto: Audi