27.11.2015 –– události –– Jitka Prokopičová

Letošní desátý ročník mezinárodního festivalu světla Glow v holandském Eindhovenu nabídl přes 40 projektů umělců z celého světa  – velké videoprojekce, letos dokonce ve 3D, poetické instalace, ale i high-tech experimenty se světlem. Velký zájem a ohlas vzbudila projekce české skupiny The Macula, ale unikátní byly i dva zcela rozdílné projekty inspirované dílem van Gogha.

Vincent van Gogh, více než kterýkoliv jiný slavný malíř, nepřestává inspirovat současné umělce a designéry v jejich tvorbě. Obzvláště tento rok, kdy uplynulo 125 let od smrti tohoto geniálního malíře, se s designem inspirovaným van Goghem doslova roztrhl pytel. Jeho stopa tudíž nemohla chybět ani na festivalu světla Glow v holandském Eindhovenu. Už i proto, že van Gogh je s tímto místem spojen. Několik let žil a tvořil v nedalekém Nuenen, kde také namaloval jeden ze svých nejslavnějších obrazů Potato Eaters – Jedlíky brambor.

A právě tímto obrazem se nechal inspirovat maďarský vizuální umělec László Bordos. Bordos se svým týmem byl fascinován myšlenkou, jak bude vypadat tento obraz při změnách úhlu dopadu světla na postavy v něm ztvárněné. Diváci tak uvidí obraz, jak jej doposud neznali.

“Vyřešili jsme to s pomocí 3D modelování a jakmile jsme měli 3D prostor, mohli jsme použít virtuální světlo i stín. Pohybem světla a stínu se charaktery postav na obraze mění. Tento projekt s názvem Light Study ukazuje, jak může světlo modulovat prostor,” říká László Bordos, který původně studoval malbu na Akademii umění v Budapešti, ale nyní se věnuje digitálnímu a světelnému umění a nedávno se představil i v Praze na festivalu Signál.

Úplně jinou etapou tvorby Vincenta van Gogha se inspiroval italský umělec Davide Quayola, také již známý návštěvníkům letošního festivalu Signál v Praze.  Ten se totiž rozjel do Provence, kde Van Gogh namaloval svoje slavné krajiny. Nasnímal obrovské množství dat – digitální fotografie, zvuk a videa v ultravysokém rozlišení, která pak zpracoval pomocí speciálního softwaru s algorytmy tak, aby interpretovaly tuto krajinu. “Je to digitální krajina, která se stává digitální abstrakcí,” říká o svém díle s názvem Pleasant Places umělec Davide Quayola. Celé dílo o velikosti 13 terabytů je sice vytvořené pomocí digitálních technologií, ale velmi silně připomíná styl van Goghovy malby.

Festival světla Glow v Eindhovenu patří k nejlepším akcím svého druhu v Evropě. Dlouhodobě sleduje trendy ve světelných instalacích a ukazuje nejnovější objevy, inovace a aplikace. Festival je nesmírně populární mezi širokou veřejností a tento ročník navštívilo v týdnu od 7. do 14. listopadu rekordních 730 tisíc diváků. Festivalu se účastnila i česká skupina The Macula, jejíž prezentaci s názvem Hidden Towers podpořilo České centrum v Rotterdamu. Autoři dali divákům nahlédnout do kybersvěta budoucnosti prostřednictvím 360stupňové projekce v 17 metrů vysokém nafukovacím planetáriu a „posunuli světelné umění zase o kus dál,” jak se vyjádřil programový manažer festivalu Loek Sijbers.

Čtěte další články na téma událostiEindhoven

Foto: Glow Eindhoven a Martin Peša
Zdroj: Glow Eindhoven