15.09.2008 –– umění –– Ondřej Krynek

Čína má v Pekingu první digitální stěnu použitou na budově, která je poháněná čistě ze solární energie, jejíž fotovoltaické články jsou zabudovány přímo do skleněné plochy. Přibližně 2200 metrů čtverečních dokáže v hrubějším rastru tisíců barev zobrazit jakoukoliv animaci.

Geniální propojení architektury a umění bylo představeno v čínském Pekingu. Designeři ze studia Simone Giostra & Partners Architects navrhli společně se společností Arup na běžnou budovu tvaru kvádru, umístěnou u rušné ulice Xicui ve čtvrti Haidian, fascinující digitální stěnu přes celou přední plochu vstupní části fasády.

Na plochu přibližně 2200 metrů čtverečních byly do sítě okolo dvou širokých vstupů do budovy, položeny velké skleněné čtverce tvořící jeden velký obdélník. Pod jednotlivé matné světlo rozptylující čtverce byly umístěny světla typu LED umožňující zobrazit až 2292 barev. Některé čtverce mírně z plochy vystupují, některé jsou čistě hladké, jiné náhodně vybrané pro různě husté pokrytí fotovoltaickými články. Kompozice vystupujících panelů a pokrytí drobnými články vytváří za dne efektní třpytivý ornament fasády.

To pravé kouzlo stěny však přichází po setmění. Fotovoltaické články během dne vytvoří dostatečné množství elektrické energie, které bez potřeby dalšího energetického zdroje dokáže zásobovat světla pod každým panelem. Díky napojení všech světel na počítačově řízenou jednotku pak stěna může fungovat jako obrovský displej, avšak s daleko hrubějším rastrem. Na stěně se tak dá vcelku lehce přehrávat naprosto cokoliv a to od krátkých animací až po reklamní texty.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2UlxtouH4HY[/youtube]

Video: Ukázka vizualizací stěny GreenPix a její demonstrace v praxi

Nová digitální pekingská stěna je ukázkou moderního ekologického řešení, které by se mohlo za čas rozšířit i do dalších metropolí. Náklady na výstavbu nebudou zdaleka nízké, avšak další provoz je finančně náročný maximálně ze stránky údržby. Do budoucna můžeme očekávat ještě větší displeje, větší rozlišení i širší využití nejen v umění a reklamě.

Foto: GreenPix