21.01.2014 –– umění –– Tomáš Holý

Namaloval karate stylem portrét Bruce Leeho, Jimiho Handrixe vytvořil ze sirek. Řeč je o americkém výtvarníkovi Philovi Hansenovi, který i přes zdravotní problémy a nervový třes v ruce vytváří strhující portréty. Většinou je totiž nemaluje, ale spíše je skládá ze slov a číslic.

Přestože práce Phila Hansena se může někomu zdát banální, opak je pravdou. Výtvarník totiž musel překonat sám sebe. Dlouhé roky se věnoval zejména pointilismu, přičemž cizeloval svůj styl tak dlouho, až si následně způsobil zdravotní problémy. Lékaři mu diagnostikovali závažné nervové poškození ruky. Což v praxi znamenalo, že nebyl schopen nikdy více udělat rovnou čáru. Oblíbený styl kvůli třesu v ruce musel opustit ze dne na den.

Nicméně mladý Američan se malování nechtěl vzdát, snažil se proto inovovat svůj styl. Tak se pomalu dopracoval k tomu, že obrovské obrazy a portréty začal vytvářet jen s pomocí číslic či opakujících se slov a to jen pomocí lihové fixy. Vznikají tak nevšední, přesto velice působivá díla. Inspiraci hledá nejen u významných osobností, ale i u mediálně známých událostí.

„Můj současný přístup se vyvinul z toho, co se svého času zdálo spíše jako slepá umělecká ulička: nervové poškození v předloktí způsobenou honbou za pointilismem. Když jsem přemýšlel nad dalšími způsoby jak tvořit, začal jsem se nutit experimentovat s novými médii, tedy s tříkolkou, rentgenem, Biblí, pampeliškou a experimentoval jsem i s publikem a tak dále. Výběr média se stal integrální součástí umění,“ popsal svoji práci a vývoj Hansen.

Portrét latinskoamerického revolucionáře Che Guvery vytvořil bílým fixem na černém pozadí a to tak, že nahusto vedle sebe psal stále dokola se opakující frázi „words that do not match deeds are unimportant.“ Tedy v překladu: slova, která neodpovídají skutkům, nejsou důležitá.

Podobiznu sériového vraha Garyho Ridgewaye naopak udělal tak, že fixou vytvářel z pouhých teček mikroportréty jeho objetí, tedy 48 žen. Obraz podobný obří černobílé mozaice tak ve výsledku tvoří 11 792 miniaturních, stále se opakujících portrétů. Američan nevytváří svá díla jen na papír či plátno. Podobiznu hudebníka Jimiho Hendixe připravil ze sedmi tisíc zápalek. Červené, bílé a černé hlavičky sirek skládal vedle sebe tak dlouho, až bylo trojrozměrné díly hotovo. Výsledek pak neváhal demonstrativně zapálit. Celou postup si však zaznamenal na video.

Hansenův neobvyklý styl a silný příběh strhávají pravidelně velkou pozornost. Američan se tak díky tomu již několikrát stal řečníkem. Opakovaně byl totiž zván na nejrůznější konference a přednášky.

Čtěte další články na téma umění

Foto a zdroj: Phil Hansen