5. června 2023 –– architektura –– Ondřej Krynek

Architekti z pražského ateliér A69 postavili před časem školu, která se škole nepodobá ani trochu. Ve svahu uprostřed zeleně zapustili pod zem přízemní hmotu, která se jednou celou stranou otevírá prosklenou stěnou do okolní zeleně. Škola nenabízí klasické systémové vzdělání dětí, ale je zázemím pro takzvanou domácí výuku. Interiér je variabilní díky dělícím příčkám. Nabízí také zázemí pro cvičení, jógu i ordinaci.

„Na pozemku kolem zatopeného lomu v Posázaví postupně vzniká soubor drobných staveb. Po dokončení rodinného domu s technickým zázemím byla realizována i stavba školy. Výchova dětí investora probíhala v rámci domácího vzdělávání. Zkušenosti s výukou vyústily do myšlenky postavit školu a nabídnout tak alternativu klasickému vzdělávacímu systému. Škola pro děti ze sousedství na sebe navazuje další aktivity, ordinaci čínské medicíny, dílnu, prostor pro cvičení jógy. Základním zadáním bylo vytvořit pro školu autonomní prostor, který nebude narušovat život stávajícího domu. Hledání umístění a formy objektu vyústilo k zakopanému, jednopodlažnímu objemu překrytému zelenou střechou. Historická skládka kamenné suti byla odtěžena a vzniklá kapsa byla doplněna novým objemem. Vzniklý terénní zlom vytváří autonomní patro pro prostor školy,“ uvádí autoři Boris Redčenkov, Prokop Tomášek a Jaroslav Wertig.

„Dům přejímá formu erozivního utrženého svahu, jakéhosi protipólu těžební jámy lomu. Nevytváří viditelný objem. Zelená střecha školy plynule navazuje na louku před domem. Hlavní prostor školy 25 x 10 metrů je dělen pomocí skleněných příček a nábytkových stěn. Hloubka dispozice je prosvětlena a prosluněna dvěma atrii. Konstrukce je provedena jako bílá vana vodostavebním betonem v kombinaci s ocelovými sloupy. Materiály jsou použity ve své ryzí formě. Barevnost se odehrává v přírodních odstínech. Dům je vytápěn podlahovým vytápěním pomocí elektrokotle, je napojen na domácí čistírnu odpadních vod. Objekt byl postaven svépomocí s minimálním vstupem odborných profesí,“ dodávají.

Na realizaci a vlastně celém projektu je skvělý už přístup, kdy je místním dětem umožněna alternativa ke klasickému systémovému vzdělávání. Objekt umístěný v zeleni, kde je možné i mimo budovu provádět řadu dalších aktivit a poznávat okolní svět, je nejvhodnější. Škola má nejspíš stejně jako ostatní vlastní řád, podle kterého se domácí vzdělávání vyučuje. Prostor je pak podle architektů využíván po celý den a to nejen jako škola, ale i další aktivity. Vybavení, které není klasicky třídní tomu napomáhá.

Čtěte další články na téma škola

Foto: Jiří Hroník
Zdroj: A69