7. února 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek

V srdci francouzského města Štrasburku vyrostlo nové planetárium, které bylo zasazeno do zahrady Jardin des Sciences. Moderní a nadčasová stavba je tvořena dvěma hmotami, kdy jedno funguje jako vstupní objekt se zázemím a druhý objekt s výraznou zkosenou střechou jako samotný promítací sál. Oba jsou jednotně obložené již zešedlým dřevem. Interiér je celý bílý opět s dřevěným akcentem.

„Planetárium, umístěné mezi impozantními ústavy zoologie a geologie, tvoří dva tmavé objemy, které vynikají na pozadí bohaté zeleně zahrady: zkosený kužel, v němž se nachází promítací sál se 138 místy a jeho vstupní galerie; válcový objem, v němž se nachází vstupní hala Jardin des sciences a související služby. Zkosený kužel sahající k nebi naznačuje nadčasové hledání poznání vesmíru, zatímco otevřená a zářivá hala ukazuje na mnoho míst spravovaných Jardin des sciences. Jardin des Sciences, který se věnuje šíření vědecké kultury v rámci univerzity, se tak nově zviditelňuje,“ uvádí ateliér Frenak+Jullien, s nímž na projektu spolupracovala studia Cardin Julien a M+Mathieu Holdrinet.

„Stavba svou neobvyklou geometrií připomíná strojní stavby z 19. století, které se na tomto místě nacházely, jako například kopule hvězdárny a pavilony mires, a evokuje astronomické měřicí přístroje, například astroláb. Pro kolemjdoucí je kovový disk kužele lákavý a reaguje na měnící se barvy oblohy; pro místní obyvatele s výhledem na místo evokuje pátá fasáda planetária astronomický přístroj zasazený do zahrady,“ dodávají architekti k podobě budovy.

Zajímavě řešený je také vstup do promítací haly. Z bílého vstupního prostoru, čistého s minimem rušivých komponentů, se úzkou uličkou obloženou dřevem vstupuje do sálu s výškou 17 metrů. Návštěvníci jsou tak vysláni na cestu do vesmíru, odkud se vracejí zpět do haly a vstupují do zahrady s užitnou plochou 5 000 metrů čtverečních. Opomenuta není ani kvalita promítaného obrazu v planetáriu, o kterou se stará šest projektorů s vysokým rozlišením. Užitná plocha planetária je okolo 1 000 metrů čtverečních.

Čtěte další články na téma FrancieŠtrasburk