18. listopadu 2024 –– architektura –– Ondřej Krynek

V slavném české Babiččině údolí byl obnoven původní Červený most, který byl postavený v roce 1880 jako Prinz Franz Josef’s Brücke. Nazývaný však byl podle své barvy Červený most. Před nedávnem byl most, který je důležitou kulturní památkou, nahrazen novou konstrukcí, jenž věrně kopíruje původní vzhled.

„Hlavní nosnou konstrukci tvoří šikmá dřevěná věšadlová konstrukce z místního modřínového dřeva. Ta se skládá ze čtyř podélných zdvojených modřínových trámů o rozměrech 300×350 mm s výřezy proti smyku, které jsou tesařsky spojeny a zajištěny kovovými šrouby o průměru 24 mm. Věšadlový rám z modřínových trámů 250×200 mm je doplněn stojkami ze zdvojených trámů 250×250 mm. Horní plochy, spodní příčníky a pozednice jsou oplechovány hliníkem pro ochranu před povětrnostními vlivy,“ uvádí Lesy České republiky, jejichž pobočka v Rychnově nad Kněžnou nechala most znovu postavit.

„Mostovka je zhotovena z dubových mostin o rozměrech 150×200 mm, což přispívá k pevnosti a odolnosti celé konstrukce. Modřínové výztuhy a pozednice, rovněž z modřínového dřeva, jsou upevněny k hlavním nosníkům pomocí svislých kovaných šroubů. Rekonstrukce tohoto mostu, který spojuje tradiční řemeslné postupy s moderními materiály, zajišťuje funkčnost a zároveň zachovává jeho historickou hodnotu,“ dodávají.

Výsledný most, který pod dohledem Národního památkového ústavu musel kopírovat vzhled původního mostu, je důkazem, že u nás je možné vytvořit povedenou repliku již chátrající původní památky. Nový most by mohl sloužit opět desítky a snad i stovky let a být dalším důležitým turistickým lákadlem v lokalitě. Realizace byla přihlášena do soutěže Stavba roku 2024.

Čtěte další články na téma mostrekonstrukce

Foto a zdroj: Lesy ČR