29. září 2008 –– architektura –– Pavel Dvořák

Příští rok se nejen pro obyvatele západního Manhattanu, otevře přibližně 2,4 km dlouhý nadzemní zelený koridor pro pěší. Jedná se o rekonstrukci takzvané High Line, nadzemní železnice ze třicátých let. Provoz se na převážně železné konstrukci zastavil v roce 1980.

Od té doby chátrající a zarůstající nadzemka naštěstí nepodlehla demoličním snahám a vydržela až do doby, kdy se takovéto stavby cení jako dědictví. Roku 1999 vznikla organizace Přátel High Line, která rekonstrukci dráhy nejen zpopularizovala, ale především díky 15 milionů dolarů investici dovedla k realizaci. Vlastníkem dráhy je stále město New York a nikoliv soukromý vlastník jak by se dalo předpokládat.

Roku 2005 newyorský primátor Michael Bloomberg oficiálně představil vítězný projekt newyorského architektonického studia Diller Scofidio + Renfro spolupracující se zahradními architekty Field Operations a odborníkem na květiny Pietem Oudolfem, který se inspiroval především v současném, divokém stavu samovolně zarostlé dráhy. S investicí do projektu pomohla nadace rodiny Furstenbergů, která věnovala pět milionů dolarů.

Vítězný návrh vzešel ze soutěže, které se účastnilo na 720 projektů ze třiceti devíti zemí. V soutěži nešlo o finální návrh, ale o koncept a směr, kterým by se měla vize rekonstrukce ubírat. Vznikne tak v plně zastavěném městě zelený koridor,  místo pro lidi kde se můžou rekreovat, užívat si přírody, moderního designu, industriální architektury a nebo jenom třeba možnost pospíchat do práce bez semaforů a tudíž větších zdržování.

Lehkou přístupnost do nové zeleně naznačuje i nespočet přístupových bodů. Vystoupat do krajiny bude možné třeba z jižní strany pomocí pěti schodišť a nebo třech prosklených výtahů. Průběžné dokončování projektu se plánuje na konec roku 2008 a dále pak na začátku roku 2009, kdy by měl být celý impozantní projekt uveden do provozu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_YKZFO9QaaQ[/youtube]

Video: Animace vývoje rekonstrukce nadzemní dráhy v New Yorku

Těšíme se až podobné projekty začnou vznikat i u nás! Bez zásahů a nařízení památkářů, ale samovolně, jen pro to, že si vážíme industriálního dědictví a protože kontext toho nového s tím starým je prostě cool.

Foto: Diller Scofidio + Renfro
Zdroj:
High Line