5. června 2010 –– média –– Ondřej Krynek

D&AD je nezisková organizace, která byla založena v roce 1962 a i minulý rok vybírala to nejlepší z hudebních videí, grafického designu, televizní reklamy, ilustrací a webových stránek. Z více jak 20 000 přihlášených prací bylo vybráno 747 těch nejlepších, které nabízí nová téměř šestisetstránková kniha D&AD09.

D&AD je jedno z nejprestižnějších ocenění v oboru reklamy na světě. V porotě hodnotící počiny za loňský rok sedělo 270 porotců ve 27 kategoriích. Tím nejvyšším jakoby zlatým oceněním je soška Černá tužka, stříbrnou příčku odměňuje Šedá tužka a třetí místo je oceněno Žlutou tužkou. Anglicky, německy a francouzsky psaná kniha D&AD09 od nakladatelství Taschen má všeříkající podtitul The Best Advertising and Design in the World neboli Nejlepší reklama a design světa.

Přesně 576 stran uložených ve čtvercové tvrdé vazbě je rozděleno poměrně typickým způsobem. Poměrně krátký úvod je následován příklady výroků porotců k několika vybraným oceněným pracím. Následuje na pěti stranách krátké představení těch nejprestižnějších výtvorů oceněných raritními D&AD Black Pencil. Po této úvodní čísti je asi 540 stran věnováno samotným nejlepším reklamám a designům za rok 2009 rozděleným do 29 kategorií.

Mezi tolika kategoriemi se skví stovky výborných a nápaditých reklam ať už jde o plakátovou reklamu, televizní reklamu, grafický design, fotografii, typografii, design knih a časopisů, online marketing, obalový design, webové stránky nebo třeba branding. Za všechny je potřeba konkrétně jmenovat alespoň reklamu The Great Schlep jako reklamu na prezidenta Obamu, kinetickou sochu BMW, Milion pro New York City, letiště v Pekingu od Foster + Partners, reklamu na Durex, počítač MacBook Air a telefon iPhone od Apple nebo fotografie v knize Faces of Evil.

Vzhledem k tomu, že jde o celosvětově se zaobírající publikaci, je obsah plný opravdu jen toho nejlepšího, z čehož většina se k nám vůbec nedostane a reklamní agentury se tím nechávají viditelně často inspirovat. Kniha může jednoduše sloužit jako ročenka nebo jako inspirace pro mnoho odvětví spojených s reklamou a designem. Její cena je momentálně necelých 40 euro tedy asi tisíc českých korun a je možné ji zakoupit na stránkách vydavatelství.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Taschen