26. července 2011 –– móda –– Kristina Sedeke

Francouzský módní dům Christian Dior má nového kreativního ředitele. Jednapadesátiletý Bill Gaytten po patnácti letech práce pro Dior vystoupil ze stínu Johna Galliana a představil vlastní kolekci pro nadcházející podzim a zimu 2011. Kolekce byla přijata s rozpaky a negativní kritikou, podle které je Gaytten nesourodý, roztěkaný a nezajímavý. Posuďte celou kolekci sami.

Kolekce s názvem “Moderní růže” částečně navazovala na úspěšné kolekce předchozího Galliana, snažila se zachovat teatrálnost a přiměřenou míru extravagance, ve které se londýnský návrhář španělského původu vyžíval. Gaytten věděl, že tato kolekce je největší zkouškou jeho kariéry a evidentně do ní dal vše, co mohl. Částečně se inspiroval u současného strukturalistického architekta Franka Gehryho, který mimo jiné navrhl ústřední design pražského Tančícího domu a jehož projekty jsou tvarově srovnatelné s vrstvenými poupětovými sukněmi této kolekce. Některé modely doplnily klobouky od dnes již legendárního Stephena Jonese, britského kloboučníka, jenž navrhuje pro celý Ascot včetně zesnulé Lady Diany a vévodkyně z Cambridge, Kate Middleton. O make-up se postarala vizážistka časopisu Vogue a celosvětově vyhledávaná Pat McGrath. Hudební aranžmá zajistila ikona mezi světovými DJ, Jeremy Healy, který mimo jiné spolupracuje s Gwen Stefani a Georgem Michaelem.

Nedá se říct, že by celá show byla špatná, ale bylo toho zkrátka moc a jednotlivé prvky – modely, styling, hudba, klobouky, působily protichůdně. Jakoby se Bill Gaytten snažil až moc. Na kolekci je vidět, jak tvrdě Gaytten pracoval a zvážil  každý detail, šev i sámek každého modelu. „Kolekce podzim zima 2011 by měla evokovat přirozenou krásu a čistou eleganci,” řekl sám autor bezprostředně po skončení show. Podle jeho vlastních slov chtěl haute couture přinést novou vlnu extravagantní vysoké krejčoviny. Za tímto účelem kombinoval geometrické střihy moderní architektury s romantickými volány, tvrdé černo-bílé vzory s celou paletou pastelových odstínu, ručně malované hedvábí prokládal kůží a metalickými materiály.

Osobně si myslím, že Gaytten prostě příliš tlačil na pilu a tam, kde Galliano nechal vyniknout avantgardní střih či luxusní materiál, on přitlačil a výsledný model překombinoval. V kolekci je několik vydařených kousků, které však nemají šanci vyniknout. Například složitě střižené sako složené z lesklých plíšků by skvěle vyniklo s hladkou sukní či úzkými kalhotami, bohužel v kombinaci s poupětovou sukní složitého střihu se oba velmi vydařené modely tříští a ani jeden nemá možnost zazářit. Takto nevydařených kombinací je bohužel v přehlídce většina – skvělé jednotlivé prvky, ale špatně zvolené kombinace.

Motýlové šaty z ručně malovaného hedvábí mě nechaly vesměs chladnou, ale zaplakala jsem při závěrečné části maximalistických rób a svatebních šatů. Nádherná sukně z kilometrů jemného hedvábí, zajímavý střih a dlouhá vlečka ale místo hladkého korzetu nebo jemného živůtku, o který si model přímo říká, neurčitý vzdušný top s metalickými aplikacemi. Doplňující klobouk inspirovaný noční oblohou jsem úplně nepochopila, stejně tak jako závěrečnou róbu z levandulového šifonu a podivným límcem.

Ve vzduchu visí otázka, co bude s módním domem Dior dál. Mnozí říkají, že Bill Gaytten pohořel a je třeba hledat nového kreativního ředitele, jiní volají zpět po kontroverzním Johnu Gallianovi. Já osobně bych dala Gayttenovi ještě jednu šanci se uklidnit a zkusit na jaře prodat talent, který beze sporu má, konečné rozhodnutí je však na Sidnym Toledanu, šéfu společnosti.

Čtěte všechny články na téma Dior

Foto a zdroj: Dior