7. září 2008 –– produkty –– Ondřej Krynek

Holandská designerská skupina Droog už minulý rok vyhlásila soutěž Climate Competition, kterou chtěla upozornit na oblíbené téma změny klimatu. Do soutěže se přihlásily desítky známých jmen včetně dvojice českých designerů. Jaroslav Juřica se dostal do mezi osm finalistů a Jan Čtvrtník se stal absolutním vítězem.

Silné ekologické téma změny klimatu a jeho následků se stalo hlavním tématem soutěže amsterdamského designerského studia Droog, které vyhlásilo soutěž na jeho designérské zpracování. Do soutěže, vyhlášené na loňském firemní prezentaci v Miláně, se přihlásilo velké množství designerů z celého světa a Droog, název částečně v překladu znamená suchý, vybralo osm finalistů, mezi nimiž se následně hlasovalo.

Do úzkého finálového kola se mezi jména jako Darren Farrell, Tommy Cehak, Rachel Hevicon, Jenny Bergström, Lucas Piras a Dina Shahar, dostala i dvojice českých designerů. Prvním je Jaroslav Juřica, který navrhl projekt +20% EXTRA. Jde o soubor Absurd Products obsahující 44 cihel, kde každá cihla obsahuje reakci na současné marketingové triky v podobě žlutě natřených 20%. Pocit plýtvání materiálem a jedinečnosti je umocněn vakuovým zatavením do plastikového obalu, opatřením čárkového kódu na etiketě obsahující i složení.

Druhým českým designérem ve finále se stal Jan Čtvrtník, který navrhl vázu Droog Aalto vycházející ze slavné finské vázy Savoy z roku 1937, již navrhl Alvar Aalto. Váza byla původně navržena ve tvaru jezera a Jan Čtvrtník jejím mírným přetvořením jednoduše reagoval na vysychání a tudíž úbytek vodní hladiny.

Návrh Droog Aalto byl v internetovém hlasování natolik úspěšný, že v současnosti v Itálii žijící Jan Čtvrtník získal s 32% všech hlasů první místo v celé soutěži.

Foto a zdroj: Droog, Jan ČtvrtníkJaroslav Juřica