7. března 2008 –– produkty –– Kateřina Farná

Od června vám natočí „plzeň“ do nových sklenic, které vytvořil český designer Rony Plesl. Nový vzhled tak získají půllitrové i třetinkové sklenice Pilsner Urquell. Dozvíte se také, v čem se v průběhu historie pivo podávalo. 

„Nový design vychází ze základních rysů předchozích typů, je téměř o polovinu lehčí než její předchůdkyně. Sklenice jsou vyráběny technikou lisofoukání, která umožňuje tenkostěnné provedení,“ říká Vladimír Přibil, manažer.

Nová sklenice Ronyho Plesla pro Pilsner Urquell Nová sklenice v akci Nová sklenice v akci Nová prázdná sklenice Plzeňského Prazdroje

„Tvar sklenice je vysoce ergonomický, velmi dobře se drží. Paprskovité výbrusy dávají pivu světlo a jiskru, zavřený tvar směrem k hornímu okraji dobře drží pěnu a je příjemný na rtu,“ dodává designér Plesl.

Od počátku 90. let 20. století se jedná o šestý exkluzivní tvar sklenice.

Historie pivních sklenic:

  • Pivo se od počátků konzumovalo z nejrůznějších nádob – z velkých hliněných, z přírodních skořepin, z dutých zvířecích rohů, ale i z dřevěných nebo kameninových korbelů. Pouze vyšší vrstvy si mohly dovolit zdobené poháry z cínu nebo drahých kovů.
  • Přestože se na víno většinou používaly sklenice, při konzumaci piva se rozšířily až mnohem později. Jedním z důvodů, proč pivo odolávalo podávání v průhledných nádobách, byla jeho původní barva a konzistence. Piva se totiž vařila převážně kvasnicová, nefiltrovaná, která nejsou čirá.
  • Po objevu spodního kvašení a se zavedením piva průzračnějšího typu se výroba a zušlechťování sklenic staly samostatnou disciplínou. Sládek daného pivovaru si ve sklárně vybral optimální sklenici, protože to on určoval, z jaké sklenice či džbánu se bude pít jeho pivo, aby chutnalo co nejlépe.
  • Nejprve se začaly užívat běžně dostupné sklenice poloviny 19. století, brzy se přidaly také nezaměnitelné a pro pivo charakteristické půllitry. V druhé polovině 19. století došlo k nárůstu v užívání sklenic, počátek 20. století navíc přinesl revoluční rozvoj sklářské výroby.
  • Pivní sklenice a půllitr procházejí novodobou historií konzumace piva bok po boku. Větší pivovary, noblesnější restaurace a hotely začaly záhy vydávat firemní sklenice buď s litými, lisovanými, tištěnými nebo pískovanými nápisy a znaky nebo s ručně malovanými emblémy nejrůznějších námětů.
  • V komunistické éře lze v pohostinství zaregistrovat výraznou snahu po uniformnosti a anonymitě nápojového skla, která dala vzniknout klasickým těžkým normalizačním půllitrům. Objevovaly se i pivní poháry podobné koňakovým nebo připomínající vinnou sklenici se silnější stopkou, případně naopak elegantní „šampusky“ s dlouhou stopkou a malým objemem.

Rony Plesl (*1965) je český designer a zakladatel studia nesoucí jeho jméno. Mimo rozmanité aktivity jeho studia pracuje pro největší české i světové sklárny. Je držitelem několika prestižních ocenění a již dříve vyráběl limitovanou sérii džbánků pro Pilsner Urquell. Zároveň je autorem sklenic pro Bernard, Mattoni, Staropramen a Aquilu. Společně se svou manželkou, která se stará o jeho studio, navrhuje i interiéry.

Foto: Pilsner Urquell