4. dubna 2024 –– technika –– Ondřej Krynek

Německá automobilka slaví 50 let od zahájení výroby svého prvního malého vozu Audi 50. V letech 1974 až 1978 se vyrobilo přes 180 tisíc kusů. Ostře řezaný design, dvoudvéřový formát, kompaktní rozměry, sklopná opěradla, prostorný zavazadlový prostor a úsporný provoz. Následníkem bylo o pár měsíců po uvedení ještě Volkswagen Polo.

„Mělo to být moderní a všestranné nové Audi 50 – a doplnit modelovou řadu Audi 80 a Audi 100 na dolním konci. Již v roce 1970 začali inženýři společnosti Audi NSU Auto Union AG pracovat na projektu, v jehož čele stál technický ředitel Ludwig Kraus. Hledali nástupce stálice mezi malými vozy NSU, jejichž výroba se blížila ke konci. Vývojáři si neustále kladli následující cíl: Současný vůz musí mít správnou velikost pro dnešní imperativy, jak bylo uvedeno v manifestu designu Audi 50. Klíčem k úspěchu byl příčný motor. Díky tomu mohli ingolstadtští inženýři zformovat vůz s relativně velkým interiérem, přestože jeho celková délka činila 3,49 metru,“ uvádí k vozu automobilka.

„Na trh byly uvedeny dvě verze mini Audi, které vážilo pouhých 685 kilogramů: Audi 50 LS s výkonem 50 k a Audi 50 GL s výkonem 60 k, obě s motory o objemu 1,1 litru. Audi 50 LS dosahovalo maximální rychlosti 142 km/h, zatímco Audi 50 GL maximálně 152 km/h. Verze 50 PS používala běžný benzín, ale výkonnější vůz 60 PS potřeboval superbenzín. V roce 1977 byla posledně jmenovaná varianta nahrazena nově vyvinutým motorem o objemu 1 300 cm3, který jezdil na běžný benzín. Odpovědnost za návrh vzhledu vozu Audi 50 byla svěřena Hartmutu Warkußovi, který předtím navrhl Audi 80. Warkuß vytvořil jemný, nadčasový tvar kolem obalu, který postavil Ludwig Kraus,“ dodává.

Čtěte další články na téma Audivýročí

Foto a zdroj: Audi