25. června 2011 –– technika –– Jakub Sochor

Design britské automobilky Jaguar patří mezi populární a velmi bohatou část průmyslového designu. Novinkou v těchto řadách je sportovní model C-X75, automobil z poloviny recyklovatelný, na jehož karosérii se určitou měrou podílel hliník. K překvapení všech bylo nyní automobilkou oznámeno, že tento koncept poputuje do sériové výroby.

Příď obsahuje kreativní způsob rozmístění jednotlivých prvků, byť je maska umístěna na poměrně tradičním místě. Zároveň však tvoří dominantu čelních partií karosérie, která, ačkoli odkazuje na prvky historických vozidel, je moderní a smělá.

Jedním ze zřetelných rysů boční části je výrazný prostor nad předním kolem, který je dynamicky zpracován a jeho horní linka zasahuje do předních dveří. Při pohledu na profil je patrný kontrast mezi jednotlivými designovými prvky (kupříkladu kola či nasávací otvor v dolní části automobilu) a karosérií s plynulými a hladkými plochami.

Zádi dominuje ostrost a rafinovanost. Koncovky výfuku se podílí na tvarovém primu, pozoruhodné jsou i tenké svítilny, sekundující ostrým bočním linkám zadní části. Kabina je, jak se sluší na koncepční model, moderní s výraznými futuristickými rysy. Sedadla jsou pevná a vizuální vjem přístrojové desky vykazuje mnoho ploch, přičemž celek je harmonický se sportovním zaměřením.

S výrazně sportovními tvary zdánlivě kontrastuje fakt, že je vůz poháněn elektrickou cestou. Konkrétně formou čtyř elektromotorů (145 kW, celkový výkon vozu je 580 Kw), přičemž každý z nich slouží k pohonu jednoho kola. Vůz akceleruje z 0 na 100 kilometrů za hodinu za 3,3 vteřiny a z 0 na 160 kilometrů za hodinu za šest vteřin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JX84vdMhMCs[/youtube]

Video: Propagační snímek o designu supersportu Jaguar C-X75 

Potěšující může být informace, že se automobilka Jaguar rozhodla pro sériovou výrobu projektu C-X75. V praxi by se mohlo jednat o jeden z nejúčinnějších sportovních vozů na světě, neboť výkonu a jízdní dynamice bude pomáhat systém KERS, který pracuje s rekuperací kinetické energie. Výrobce usiluje o eliminaci emisí na hodnotu 99 gramů na kilometr. I přes tuto nízkou hodnotu bude automobil schopen jízdy, přesahující rychlost 322 kilometrů za hodinu. O ceně prozatím nebylo rozhodnuto, lze o ní tedy pouze spekulovat.

Čtěte samostatný článek Jaguar C-X75 je supersport poháněný turbínami

Foto a zdroj: Jaguar