10. července 2012 –– technika –– Jakub Sochor

Renault Clio čtvrtého generačního vydání již není tajemstvím. Vozidlo je opatřeno moderním designem a bude k dispozici v osmi barvách karoserie včetně červeného odstínu Flamme, odvozeného od sportovní kreace DeZir. K tomu přidá nekomplikovaný interiér, úsporné motory a relativně vysokou míru individualizace.

Nové Clio lze označit za automobil, jehož prostřednictvím došlo k plnému etablování nového tvarového směru, za kterým stojí Laurens van den Acker. Jedním z nejvýraznějších aspektů stylistického trendu je orientace na méně ostré tvary, jak tomu bylo u Renaultu dříve, spolu s použitím jemnějších detailů a inovovaných prvků. Jedním z nich je maska, jež zahrnuje logo výrobce a světlomety do jednoho celku. Tento rys je zároveň dominantním identifikačním znakem nových Renaultů, který byl poprvé sériově použit v souvislosti s rozvojem elektromobilů u modelů Twizy a Zoe, ve velkovýrobě jej můžeme vidět na přídi omlazeného Twinga a ve specifické podobě také v případě velkoprostorového vozu Espace čtvrté generace.

Profil se řídí podobnými hodnotami, které zde reprezentují oblé tvary a velmi jemné začlenění dílčích prvků designu – v tomto případě je řeč zvláště o integraci vnějších klik zadních dveří do sloupku karoserie, což přispívá k dynamičnosti profilu a podporuje tvarovou čistotu pontonu.

Záď disponuje relativně subtilními svítilnami, které se oproti hlavní ploše pátých dveří nacházejí v mírné prohlubni. Zde je ukázkově vidět proměnlivost proporcí, inspirována kreacemi DeZir, Captur či R-Space. Odkaz na studie je patrný také ve spodní části nárazníku, zdobené drobnými linkami.

Kabina se vyznačuje jednoduchostí, kterou dokládá přístrojová deska inspirovaná křídlem letounu. Výrazným prvkem je zde lehká středová konzole se zušlechtěním v podobě klavírního laku, jež může být vybavena obrazovkou systému R-Link. Oživením interiéru je možnost barevného zpestření kabiny, výplní dveří, volantu, madel či řadící páky.

Nabídka motorů zpočátku zahrnuje dva zážehové motory TCE (90 a 120) a jeden vznětový agregát dCi, přičemž výroba vozu bude probíhat ve francouzském Flins a turecké Burse.

Nový Renault Clio je pokračovatelem modelové řady, jejíž historie pramení v roce 1990. Tehdy došlo k uvedení první generace v nadčasovém designu, na který o osm let později navázalo druhé generační vydání. Pro obě generace platí absence tradiční masky chladiče. Tu, i přes atypické rozdělení na dvě části, vůz získává až po modernizaci druhé řady v roce 2001. Další generační obměna byla naplánována na rok 2005, kdy byl na podzim uveden nový model, který byl o dva roky později doplněn karosářskou variantou kombi pod názvem Grandtour. Clio také posloužilo jako základ pro sedan Thalia.

DesignVid.cz nabízí video Renault Clio oslavuje příchod nového designu

Čtěte článek Renault DeZir je elektrický sporťák budoucnosti

Čtěte všechny články na téma Renault

Foto a zdroj: Renault