9. ledna 2009 –– technika –– Jan Čech

Vítězem v designérské soutěži vyhlášené londýnským starostou Borisem Johnsonem na nové doubledeckery se stala firma vyrábějící sporťáky – Aston Martin a to pod vedením designerů z Foster + Partners. První cenu si však rozdělí s další značkou Capoco Design.

Aston Martin vytvořil autobus v týmu, který vedla architektonická kancelář Foster + Partners. Jejich výtvor vzbudil sympatie díky prostornosti a technickým vymoženostem, u mnoha pak vzbudil rozpaky svým designem.

Autobus má solární panely na střeše, která je i přesto průhledná a dovnitř tak může proudit slunce. Panely dodávají energii akumulátorům. Ty jí pak využívají k pohonu elektromotorů v kolech. Autobus tak má nulové emise.

Autobus splnil požadavky určené na začátku soutěže. Má nástupní i výstupní plošinu, možnost přepravy vozíčkářů, ekologický provoz a výrobu. Však také autobus v návrhu disponuje dřevěnými podlahami.

A s čím přišli u Capoco Design? Jejich autobus není tak ultramoderní, tak pokrokový a technicky vyspělý. Ale zato zachovává tradiční britské hodnoty, když v sobě spojuje vzhled současných autobusů, tradičních londýnských taxíků a elegantního moderního vzhledu.

Na druhém místě pak najdeme autobus z „pera“ Jamie Franka Martina s názvem Navigator. Tento autobus podle návrhu pohání také elektromotory, ale energii jim dodává spalovací motor na biopalivo. Ten má velmi nízké emise a díky tomu, že nepotřebuje například převodovku, je velmi malý, lehký a má malou spotřebu. Autobus pojme 88 cestujících (86 při převozu vozíčkáře).

Už dříve jsme pak představili návrh Huga Frosta. Tento návrh však na stupně vítězů nevyšplhal.

Celý článek samostatný článek o návrhu Doubledeckeru od Huga Frosta.

Foto: Aston Martin, Foster + Partners, Capoco Design a Jamie Frank Martin