19. října 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Motocyklová divize mnichovské automobilky BMW zhotovila jednostopý stroj určený pro stuntriding s označením Concept Stunt G 310, na jehož vývoji se podílel Chris Pfeiffer, čtyřnásobný mistr světa i Evropy v této motocyklové disciplíně. Projekt, opatřený zářivými barvami a plastickými povrchovými díly, byl představen v Sao Paulu.

Stroj zaujme designem, který byl navrhován s cílem evokovat pocit rychlosti i v momentě, kdy se motocykl nachází ve statické fázi. Tento efekt je dán jednak propojením plastických a dynamických dílů (což jsou vlastnosti patrné zejména na obrysech palivové nádrže), jednak směřováním všech vnějších linií motocyklu směrem k přednímu kolu, čímž je navozen pocit snadné manipulace s konceptem. Štíhlost siluety budí rovněž pocit jízdní agility.

Barevnost stroje je ztvárněna dle tradičního schématu BMW Motorsport. Motocykl je tedy lakován bílou barvou, která je základem pro červené a modré prvky, kombinované s neonovými motivy brazilské vlajky. Hnací ústrojí, jež představuje těžiště stroje, je opatřeno tmavším zbarvením. Jelikož jde o motocykl pro stuntriding, je koncept vybaven ocasem, speciálně vyvinutým divizí BMW Motorrad (v čele jeho designu působí Edgar Heinrich) a zhotoveným z hliníku.

Technicko-provozní aspekt projektu BMW Concept Stunt G 310 spočívá v modifikacích provedených za účelem provozování disciplíny zvané stuntriding. Jde o záměrné předimenzování (dvojité) brzdy zadního kola, provedené za účelem spolehlivého zpomalení v každé situaci. Výbava dále zahrnuje uzamykatelný plyn (zajišťující konstantní pohon i tehdy, upustí-li jezdec ruce z řídítek), či například umístění přídavné brzdové páky na levé straně řídítek (jíž lze aktivovat souběžně se spojkou).

Motocykl je poháněn nově vyvinutým jednoválcovým motorem, jehož válec je skloněn vzad a otočen o 180 stupňů. Úpravy umožňují optimální umístění pohonné jednotky v konstrukci stroje, což spolu s krátkým rozvorem (navzdory dlouhé vidlici) zajišťuje jízdní agilitu. Sací ústrojí bylo posunuto vpřed a výfukový systém vzad, díky čemuž je zadní tlumič ve vertikální poloze.

Čtěte další články na téma BMWmotorka

Foto a zdroj: BMW